Partnerem strony jest:

Oponeo.pl - Opony online

Testy opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R15

W tym artykule prezentujemy kompleksowy przegląd opon całorocznych o popularny rozmiarze 195/65 R15. Przedstawione zostały najważniejsze modele w tym segmencie, a także wyniki testów opon wspomnianego rozmiaru.

bieżnik opony

Na wstępie wyjaśnienie zestawienia dla omawianego rozmiaru – 195/65 R15. Pierwsza wartość jest to szerokość przekroju wyrażona w milimetrach. Mierzy się ją pomiędzy bokami opony. Kolejna liczba w tym przypadku 65 stanowi informację o wysokości profilu. Uściślając jest to wysokość opony w stosunku do jej szerokości. Wartość tą wyraża się w procentach, które w tym wypadku oznaczają 126,7 mm. Warto wiedzieć, że czym mniejszy bok tym lepsze prowadzenie samochodu na zakrętach. W praktyce – wyższa wartość profilu oznacza łatwiejsze prowadzenie pojazdu. Z kolei litera – stanowi informacja o budowie opony. R oznacza oponę Radialną i obecnie niemal wszystkie opony mają taką konstrukcję. Ostatnia wartość informuje nas o średnicy osadzenia. Inaczej ujmując jest to średnica felgi wyrażona w calach.

Producenci ogumienia dostosowując się do nowych samochodów tworzą coraz to nowsze modele opon. Obecnie najbardziej pożądane są takie o dużej średnicy i niskim profilu. Jednakże mimo zmieniających się trendów wciąż do jednych z najbardziej popularnych należy omawiany rozmiar 195/65 R 15. Co ciekawe niegdyś stosowano go w samochodach klasy średnie i wyższej. Dzisiaj stanowi standardowy rozmiar dla kompaktów.

Zważywszy na ogromną popularność prezentowanego rozmiaru niemal wszyscy producenci produkują ogumienie właśnie o takich parametrach. Dzięki temu wybór jest bardzo duży i co za tym idzie trudny. By nieco ułatwić potencjalnym nabywcą opon o rozmiarze 195/65 R 15 przedstawimy pięć najlepszych modeli na podstawie wyników rozmaitych testów.

Opony 195/65 R15 pasują do bardzo wielu aut. My prezentujemy najpopularniejsze modele: Kia Cee’d, Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane i Volkswagen Passat, Škoda Octavia II, Opel Vectra C, BMW 3 ,Audi A4, Volvo V40, Hyundai i30, Mercedes C. ,Citroën C4, Peugeot 307, Opel ZAFIRA, Suzuki SX4, Peugeot 308, Fiat STILO, Hyundai ix20
Przedstawione poniżej modele są oponami przeznaczonymi do jazdy całorocznej. Z roku na rok przybywa kierowców, którzy rezygnują z ogumienia sezonowego. Producenci idąc za potrzebą rynku i zmieniającymi się realiami poświęcają coraz więcej uwagi rozwojowi opon całorocznych. Jak się okazuje wybór dobrych i wartych polecenia produktów w tym segmencie jest całkiem spory. Zważywszy na coraz łagodniejsze zimy, polscy kierowcy częściej sięgają po opony całoroczne. Takie rozwiązanie niesie ze sobą dodatkowe udogodnienia. Po pierwsze nie musimy nigdzie przechowywać opon na inną porę roku, a także unikamy wydatku jakim jest wizyta u wulkanizatora przy wymianie sezonowej (oszczędzamy również czas).

Różnica między ogumieniem letnim, zimowym a całorocznym polega przede wszystkim na budowie bieżnika i wykorzystanego do tego mieszanki gumowej. W końcu opona musi się sprawdzać tak samo dobrze przy temperaturze asfaltu sięgającej 40 stopni i gdy temperatura spada poniżej zera. Jeszcze kilka lat temu opony całoroczne radziły sobie dosyć przeciętnie. Zazwyczaj sprawdzały się zimą, ale na mokrej nawierzchni ich osiągi nie były już takie dobre. Rozwój technologii w przemyśle oponiarskim pozwolił jednak zniwelować ten problem.

Na podstawie wyników testów, a także opinii klientów zebraliśmy 5 wyróżniających się opon całorocznych o rozmiarze 195/65 R15.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Opinie i przede wszystkim wyniki testów niemieckiego czasopisma motoryzacyjnego Auto Bild wskazują model tego producenta jako najbardziej godny polecenia w kategorii ogumienie całoroczne. Goodyear to amerykański producent, trzeci pod względem wielkości na świecie. Jeśli chodzi o model Vecotr 4 Season Gen- 2 to jest to flagowy Goodyeara w tym segmencie opon. O czym najlepiej świadczy fakt, że produkuje się go z roku na rok w coraz to większej liczbie rozmiarów.

Przechodząc do konkretów droga hamowania na nawierzchni mokrej tego modelu to 41, 6 metra. Co stanowi średnio o 3,6 metra krótszą drogę hamowania niżeli u konkurencji. Na śniegu z kolei ten model opon wygrał o 2,2 metra z oponami innych firm. Oczywiście testy przeprowadzono przy prędkości 100 km/h.

„Bardzo nas cieszą rezultaty testu. To kolejne potwierdzenie, że jako pionierzy w konstruowaniu opon całorocznych, rozumiemy potrzeby klientów, którzy poszukują bardzo dobrze zrównoważonej opony i posiadamy umiejętności niezbędne do tego, by zaprojektować produkt, który świetnie sobie radzi w zmiennych warunkach pogodowych przez cały rok.” Tak na temat testu wypowiedział się Mike Rytokoski, dyrektor marketingu Goodyear Europe.

Poza powyższymi rezultatami ten model opon wyróżnia się dużą wytrzymałością i odpornością na obciążenia. Co więcej dobrze reaguje na ruchy kierownicą. Technologie jakie zastosowano w oponie to SmartTred i zwiększona ilość domieszki krzemionki, która to odpowiada za przyczepność na nawierzchniach mokrych, czy też ośnieżonych. Bieżnik stworzono tak by był odporny i wytrzymały przez cały rok. Zaś specjalne, hydrodynamiczne rowki zapewniają lepszą odporność na aquaplanning. Reasumując Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 to najlepszy dostępny na rynku model opon całorocznych, o dużej wytrzymałości i świetnych osiągach na drogach mokrych i zaśnieżonych.

Michelin CrossClimate+

Opony największego europejskiego producenta z Francji to hit ostatnich lat. Ogumienie zajęło drugie miejsce w tym samym teście Autobild co wspominany wyżej Goodyear. Co ciekawe Cross Climate nie jest klasyczną oponą całoroczną, a ogumieniem letnim z homologacją zimową. Wspomniane testy udowodniły, że produkt przekracza wymagania stawiane oponom całorocznym. Oczywiście spisują się rewelacyjnie na nawierzchni suchej, ale ku zdziwieniu wielu przy trudnych, ośnieżonych drogach również spisały się bez zarzutu. Cechując się dużą przyczepnością i stabilnością. Potwierdzeniem dobrych osiągów w różnych warunkach jest oznaczenie 3PMSF, które posiada ta opona (symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu, który jest gwarantem wspomnianej homologacji wedle oficjalnie obowiązujących norm). Jeśli chodzi o specyfikację to Michelin zastosował elastyczną mieszankę bieżnika co zapewnia przyczepność bez względu na temperaturę. Z kolei sztywne klocki ze sfazowanymi czyli ukośnymi krawędziami zmniejszają drogę hamowania. Francuski potentat wskazuje również na wyjątkową rzeźbą bieżnika w kształcie litery V. Co zwiększa mobilność na śniegu. Dzięki lamelą 3D mimo zużywania się bieżnika pojawiają się kanały zapewniające dobrą przyczepność na zaśnieżonych drogach.

Podsumowując wszystko wskazuje na to, że możemy zaufać gwarancjom producenta, że przy użyciu Michelin Cross Climate jesteśmy bezpieczni i możemy odczuwać wysoki komfort jazdy od pierwszego do ostatniego kilometra.

Pirelli Cinturato All Season

Idąc zgodnie z przyjętą hierarchią prezentujemy model, który uzyskał trzecie miejsce w testach Autobild. Włoskie Pirelli to piąty co do wielkości dostawca ogumienia na świecie. Idąc za potrzebami rynku stworzył typowe całoroczne ogumienie, jak zresztą sama nazwa wskazuje. Idąc za wynikami testów niemieckiego czasopisma opony uzyskały notę: rekomendowane. Najlepszymi osiągami Pirelli wykazuje się na śniegu, troszkę gorzej na nawierzchniach suchych i mokrych. Klienci zadowoleni są z komfortu jazdy, a także ilości kilometrów zrobionych na tych oponach.

Jeśli chodzi o szczegóły techniczne to bieżnik jest symetryczny o kierunkowym układzie, dzięki czemu pojazd prowadzi się stabilnie. Technologia lameli 3D zwiększa stabilność i poprawia styk z nawierzchnią. To co wyróżnia Pirelli Cinturanto All Season to na pewno zastosowanie technologii Seal Inside (wewnętrzne uszczelnienie). Czyli w przypadku przebicia opony technologia ta gwarantuje, że kierowca będzie mógł kontynuować jazdę bez utraty ciśnienia powietrza. Jest to system, który znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Według producenta technologia przeciwdziała ponad 85% możliwych przyczyn utraty ciśnienia.

Pirelli Cinturanto All Season jest ogumieniem nieco słabszym niżeli całoroczne produkty Goodyear i Michelin, ale wciąż godnym polecenia. Zapewnia wysokie bezpieczeństwo i dużą wytrzymałość w warunkach letnich i zimowych.

Nokian Weatherproof

Kolejny z modeli wartych wyróżnienia w segmencie opon całorocznych. Rozmiar 195/65 R15 uzyskał 6 miejsce w teście Autobilda. Jednakże w przypadku innych rozmiarów plasował się zazwyczaj na podium. Dlatego wybraliśmy fińskie Nokiany. Firma ma potencjał i z każdym rokiem stara się udoskonalić swój model opon całorocznych.

Za co chwalona jest opona Nokian Weatherproof? Opona uzyskuje przyzwoite wyniki w testach szybkości hamowania na różnych nawierzchniach. Szczególnie dobrze radzi sobie na błocie pośniegowym. Niewiele gorzej radzi sobie na drodze mokrej. Zawdzięcza to w dużej mierze dobremu systemowi odprowadzania wody, dzięki czemu nie powstaje zjawisko aquaplaningu. Dodatkowo wielu z użytkowników zachwala niski poziom emisji hałasu, a także wytrzymałość.

Jeśli chodzi o specyfikację bieżnika to część środkowa została poddana znacznej optymalizacji. Ma to zapewnić bardzo dobrą przyczepność na nawierzchniach mokrych i zaśnieżonych. Elementy klinowe pozwalają precyzyjnie prowadzić samochód. Dobre wyniki na błocie pośniegowym opony zawdzięczają specjalnie zaprojektowanym rowkom w bieżniku. Producent zapewnia również o wytrzymałości opony w szerokim spektrum temperatur. Jak widać opony fińskiego producenta wcale nie muszą być gorsze, niż najpopularniejsze opony całoroczne największych producentów.

Wyżej wymienione modele opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R 15 to niewątpliwie ścisła czołówka. Mimo wszystko warto również wspomnieć o modelach ,Vredestein Quatrac 5 i Hankoo Kinegry 4S. Oba modele nie odbiegają znacząco od wyżej wymienionych. Polskim odpowiednikiem przytoczonych modeli jest Dębica Navigator 2. Przeglądając opinie na temat tego ogumienia użytkownicy są zadowoleni i opona uzyskuje dobre oceny/opinie. Szczególnie wskazują na świetną przyczepność zimą i poprawną stabilność w warunkach letnich. W ostatnich latach producenci opon dostrzegli potrzebę udoskonalania swojej oferty w segmencie ogumienia całorocznego. Coraz łagodniejszy klimat sprawia, że kierowcy coraz częściej sięgają po ten typ opon i w zdecydowanej większości są zadowoleni ze swojego wyboru. Efektywność ogumienia całorocznego potwierdzają również wyniki profesjonalnie przeprowadzonych testów.

1 Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2
2 Michelin CrossClimate
3 Pirelli Cinturato AllSeason
Zobacz wyniki testu
1 Goodyear Vector 4Seasons
2 Falken EUROALL SEASON AS200
3 Uniroyal AllSeasonExpert
Zobacz wyniki testu