Partnerem strony jest:

Oponeo.pl - Opony online

Kalkulator opon - Wszystko, co musisz wiedzieć o zamiennikach opon

Każdy kierowca staje przed dylematem zakupu opon do swojego samochodu. Wielu podkreśla korzyści płynące z wyboru tzw. zamienników. Czym w zasadzie one są? Czy na pewno warto po nie sięgnąć? Na jakie parametry zwracać uwagę przy zakupie zamienników?

Kalkulator opon

Zamienniki definicji – prosta definicja

Pierwsze skojarzenie, jakie nasuwa się ze słowem „zamiennik”, sugerowałoby, że mamy do czynienia z niemarkowym, tańszym odpowiednikiem danej części eksploatacyjnej (np. jak w przypadku wybranych podzespołów elektronicznych). O tańszych wariantach ogumienia zwykle mówi się „chińskie” (choć są też produkowane np. w krajach Bliskiego Wschodu lub w Indiach). Czym więc są tak naprawdę zamienniki opon?

Chodzi o modele, które mają inny rozmiar niż zastosowany fabrycznie w pojeździe. Przy tym cechują się parametrami, które pozwalają zachować bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlaczego właściciele aut podejmują taką decyzję? Wpływają na to różne czynniki – jednych interesuje wygląd felg, inni szukają sposobu na poprawę parametrów jazdy. Aspektem decydującym w przypadku wielu kierowców jest po prostu korzyść finansowa. Bardzo często zdarza się, że zamienniki mogą być o wiele tańsze niż opony homologowane/rekomendowane przez producenta samochodu.

Czy to bezpieczne – potencjalne ryzyko

Przy tej okazji pojawia się bardzo ważne pytanie: czy decyzja o wyborze zamiennika, a więc opony w innym rozmiarze niż fabrycznie dołączona do pojazdu, nie ma negatywnego wpływu na bezpieczeństwo jazdy? Jak wspomnieliśmy, nie każda „inna” opona jest od razu zamiennikiem. Na to miano zasługują jedynie bezpieczne warianty.

Dopuszczalna różnica w rozmiarze opony może wynosić od +1,5% do -2%, co stanowi stosunkowo wąskie widełki. Nietrudno się domyślić, że gdyby była większa, mogłoby to źle wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Pomijając już niewygodę i ryzyko utraty pełnej kontroli nad pojazdem, dochodzą kwestie technologiczne. Na przykład popularny system ESP bezpośrednio wiąże się z wyborem opon. Po ich zmianie (szczególnie tej przeprowadzonej w niewłaściwy sposób) szybko zauważysz, że pojazd zachowuje się odmiennie, na przykład przyhamowuje w innych niż do tej pory momentach. Różnica szerokości opony ma wpływ na prędkość, a także wykrywanie przez czujniki.

Kolejna kwestia wpływająca na bezpieczeństwo to stopień zużycia. Zamiennik musi być na tyle podobny, żeby systemy ASR i TC działały w prawidłowy sposób, regulując hamowanie lub moc silnika w celu przeciwdziałania poślizgom. Jeżeli kupowana opona jest wykonana z niskiej jakości materiałów w słabej technologii, skutkiem może być zaburzenie działania systemów kontroli trakcji.

Jeżeli silnik będzie w nieprawidłowo „kontrolowany” przez elektronikę z winy doboru opon, stwarza to realną groźbę wypadku, szczególnie na śliskiej nawierzchni, przy niekorzystnych warunkach i próbie wyprzedzania lub wjeżdżania na drogę. Prowizorycznym rozwiązaniem jest w takich sytuacjach wyłącznie poszczególnych systemów, ale czy po to kupowałeś auto z dobrym wyposażeniem, żeby rezygnować z jego możliwości przez kiepskie opony?

Jednym słowem: dla własnego bezpieczeństwa i lepszego funkcjonowania samochodu wybieraj opony o ściśle dopasowanym lub bardzo podobnym rozmiarze. Zamienniki to ciekawe rozwiązanie, ale tylko przy zachowaniu niezbędnych standardów.

Zamienniki – korzystny wybór

Pod warunkiem, że zamienniki opon są dobrane prawidłowo, przynoszą kierowcy szereg korzyści. Warto je poznać, aby podjąć najlepszą możliwą decyzję w trakcie wymiany ogumienia. Skoro zamiennik może być zarówno mniejszy, jak i większy od oryginalnie zastosowanej opony, siłą rzeczy nowy model będzie szerszy lub węższy. Jakie są pozytywy obu rozwiązań?

Szersze opony wyróżniają się przede wszystkim lepszą przyczepnością. Kierowcy często podkreślają, że zależy im na lepszym „przyklejeniu” auta do nawierzchni, również gdy panują gorsze warunki atmosferyczne. Wybór szerszej opony może poprawić ten parametr. Kolejną, zaletą szerszych opon jest krótsza droga hamowania, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wszyscy doskonale wiemy, jak często zdarzają się sytuacje, w których nagle trzeba „dać po hamulcach”: gwałtowne wejście pieszego na jezdnię, kolizja pojazdów jadących z przodu, nagła zmiana warunków jazdy... dlatego tym bardziej poszukujemy ogumienia, które skraca cenne metry hamowania.

Idąc dalej – korzyścią płynącą z wyboru szerszych opon jest szybsza reakcja samochodu, czyli większe panowanie nad kierownicą. Szukasz stabilności podczas wchodzenia w zakręty? Prawdopodobnie wybór zamienników przyniesie w tym względzie widoczną poprawę. Pora przyjrzeć się plusom płynącym z wyboru zamienników węższych niż oryginalne ogumienie. Użytkownicy wskazują przede wszystkim wpływ na komfort jazdy, odczuwalny dzięki niższej emisji hałasu. Czułe ucho potrafi wychwycić różnicę wynikającą ze zmiany ogumienia. Węższe opony – zamienniki – są ponadto tańsze, oraz bardziej odporne na zjawisko akwaplanacji (aquaplaningu).

Nic nie jest idealne, czyli wady szerszych i węższych zamienników opon

Żeby być obiektywnym należy pamiętać, że stosowanie zamienników nie będzie 100-procentowo idealnym rozwiązaniem. Zarówno opony węższe, jak i szersze od oryginalnych mają swoje wady, które warto rozpatrzyć podczas podejmowania ostatecznej decyzji o wyborze ogumienia.

W przypadku stosowania szerszych opon trzeba się liczyć ze wzrostem zużycia paliwa, co ma bezpośrednie przełożenie na nasze finanse.
Ponadto nierówności nie zawsze są tłumione w satysfakcjonujący sposób, a hałas może być drażniący. Z kolei woda może być odprowadzana gorzej niż w węższych oponach, przez co wzrasta ryzyko wspomnianej akwaplanacji. W przypadku węższych opon wskazuje się przede wszystkim na słabszą przyczepność i większy dyskomfort w trakcie wchodzenia w zakręty. Zauważalna jest też dłuższa droga hamowania. Każda z tych trzech potencjalnych wad ma znaczenie dla bezpieczeństwa.
W praktyce wielu kierowców szuka zamienników, które zawsze przełożą się na oszczędność, a raczej pozwolą na jeszcze lepsze bezpieczeństwo jazdy. Dlatego choć istnieją potencjalne wady tego typu ogumienia, w rzeczywistości niekoniecznie muszą dać o sobie znać. Wszystko zależy od tego, jak dobrze dobierzemy opony do pojazdu oraz na technologie w nim zastosowane. Na pytanie: „czy warto kupować zamienniki rozmiarów opon?” odpowiadamy: tak, pod warunkiem skalkulowania wszystkich za i przeciw oraz kupienia naprawdę dobrych, bezpiecznych, nowych, najlepiej znanej marki opon.

Co trzeba wiedzieć podczas wyboru zamienników

Czytając o oponach, niejednokrotnie trafiamy na sformułowanie „zewnętrzna średnica koła”.
Ta informacja może brzmieć dość enigmatycznie. Mówiąc najprościej, to wysokość od nawierzchni do czubka bieżnika. Odległość jest podawana w milimetrach, a oblicza się ją z wzoru lub przy użyciu specjalistycznego kalkulatora. Sam rozmiar opony podaje się za pomocą charakterystycznego zapisu, na przykład 205/55 R 16 97 W. Pierwsza liczba wskazuje na szerokość ogumienia podaną w milimetrach. Dzięki drugiej liczbie poznajemy procentowy stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Z kolei trzecia liczba oraz litera mówią o średnicy felgi oraz typie budowy (R = budowa radialna, najpopularniejsza).


Pozostając w temacie ważnych oznaczeń na oponach mamy jeszcze „indeks nośności” oraz „indeks prędkości”. Indeks nośności poznasz po symbolu Load Index (LI). Chodzi o maksymalną nośność opony w kilogramach. Należy mieć na uwadze, że to bardzo ważny parametr. Jeżeli producent wskazuje konkretny indeks, należy się tego bezwzględnie trzymać przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa i naszych pasażerów. Z kolei indeks prędkości informuje nas, jaką maksymalną prędkość można rozwinąć w przypadku konkretnej opony. Ten indeks jest podawany za pomocą liter (T, H, V...) i trzeba zawsze zwracać na to uwagę. Producenci nie bez powodu wskazują konkretne, maksymalne prędkości, używając w tym celu opisanego indeksu.

Rozmiar zamiennika można obliczyć samodzielnie

Chociaż większość kierowców używa do tego kalkulatorów, optymalny rozmiar zamiennika możesz obliczyć samodzielnie, wymaga to odrobiny matematycznej praktyki. Uproszczając, działania należy podjąć w odniesieniu do fabrycznego rozmiaru opony (np. 195/65/15). Co oznacza ten wzór, pisaliśmy powyżej. Interesuje nas zamiennik o zbliżonej, dopuszczalnej wielkości.

  • 1. Obwód koła wyliczamy ze wzoru Pi*2*R. 2*R = średnica koła, Pi ~ 3,14.
  • 2. Koło musi mieć swoją średnicę. Oblicza się ją poprzez dodanie do rozmiaru felgi wysokości dwóch ścian bocznych.

Dzięki samodzielnym obliczeniom widać, że dla konkretnej felgi – np. 18” – istnieją rozmiary praktycznie idealnie zamienne. Z drugiej strony od razu okazuje się, które rozmiary są nie do przyjęcia i nie mieszczą się w dopuszczalnych widełkach. Brzmi skomplikowanie? Właśnie dlatego tak popularnym narzędziem są kalkulatory rozmiaru opon.

Kalkulator zamienników opon

Kalkulatora używa się w bardzo prosty sposób. Wystarczy wybrać szerokość, profil i średnicę, zestawiając zamienniki, nad których zakupem się zastanawiasz. Wynik spójności jest podawany czytelnie zielonym lub czerwonym kolorem.