Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Czym jest aquaplaning?


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Aquaplaning, to jedno z powszechnych zagrożeń, które czyhają na kierowców. Zjawisko to powoduje utratę przyczepności, która w najlepszym wypadku może skończyć się wydłużeniem drogi hamowania, w najgorszym – kompletną utratą przyczepności i sterowności. Czym właściwie jest aquaplaning, jakie zagrożenia się z nim wiążą i czy jesteśmy w stanie go uniknąć?

Jak to działa?

Z aquaplaningiem mamy do czynienia, gdy pod jedną z opon zbiera się woda, tworząc klin lub tzw. poduszkę. W normalnych warunkach woda zbierająca się pod oponą jest odprowadzana przez bieżnik – jego wysokość i charakterystyczny kształt mają wyraźny wpływ na ilość wody możliwej do odprowadzenia. Wodna poduszka pod oponą sprawia jednak, że auto wpada w poślizg i może samoczynnie zmieniać kierunek jazdy. Niebezpieczeństwo jest tym większe, z im większą prędkością się poruszamy – szybka jazda oznacza znacznie większą ilość wody, która zabiera się pod oponą.

Jak uchronić się przed aquaplaningiem?

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia aquaplaningu, należy trzymać się dwóch bardzo ważnych zasad – po pierwsze nie przekraczać dozwolonej prędkości, przynajmniej podczas intensywnych opadów, po drugie unikać jeżdżenia na starych zużytych oponach. W Polsce przepisy dotyczące wysokości bieżnika nie są restrykcyjne – do ruchu dopuszcza się już opony z bieżnikiem 1,6 mm. Mimo że jadąc na takiej oponie nie otrzymamy mandatu, to jednak z wymianą ogumienia nie warto zwlekać. Im niższy bieżnik, tym mniejsza jego zdolność do odprowadzania wody i, co za tym idzie, większa podatność opony na aquaplaning. Jak pokazują badania, na skuteczność przeciwdziałania zjawisku aquaplaningu wpływa nie tylko wysokość bieżnika, lecz także jego kształt. Za najodporniejsze uważa się opony z bieżnikiem niesymetrycznym. Nieco gorzej sprawdzają się bieżniki w kształcie litery V. Najbardziej podatne na to zjawisko są zaś bieżniki symetryczne – w nowszych oponach mamy z nimi do czynienia coraz rzadziej, bo powoli wychodzą z produkcji. Ostatnią rzeczą, o jaką należy zadbać, jest odpowiednie ciśnienie w oponie. Nie może ono być niższe od zalecanego, gdyż niedopompowana opona jest bardziej podatna na aquaplaning.

Jak się zachować w przypadku aquaplaningu?

Podobnie jak we wszystkich niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi możesz się spotkać podczas jazdy samochodem, w przypadku wystąpienia aquaplaningu najważniejsze jest, żeby nie wpadać w panikę i instynktownie nie wykonywać gwałtownych manewrów, które mogą jedynie pogorszyć naszą sytuacje. Pamiętaj, że jeśli auto już wpadło w poślizg, to nie odzyskamy nad nim kontroli, dopóki poślizg się nie skończy. Zanim auto nie złapie ponownie przyczepności, nie kręć kierownicą, ewentualnie skręć delikatnie w tę stronę, w którą znosi pojazd. Większość kierowców odruchowo usiłuje prostować auto w kierunku dokładnie odwrotnym. Nie dodawaj gazu, postaraj się żeby auto samo wytraciło prędkość. W autach gdzie dysponujemy napędem na przednie koła wskazane jest również hamowanie (w pojazdach bez ABS pulsacyjne, w przypadku posiadania tego systemu po wciśnięciu hamulca wykona on za nas ten manewr) w ten sposób „dociśniemy” przód samochodu do podłoża i pomożemy przednim kołom odzyskać przyczepność i wrócić na tor jazdy. Oczywiście z im większą prędkością wpadniemy w poślizg tym trudniej będzie nam z niego wyjść, ponieważ czas na naszą reakcje będzie jeszcze mniejszy.

 

 

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?