Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Co to jest indeks nośności opon?


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Każdy kierowca powinien znać oznaczenia umieszczane przez producentów na oponach. Wiele z tych parametrów ma bowiem znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, a jednym z
najważniejszych jest indeks nośności. Z tego powodu warto dowiedzieć się, co dokładnie on oznacza, w jaki sposób go odczytywać i dlaczego jest tak istotny.

Czym jest indeks nośności opon?

Indeks nośności informuje o maksymalnym obciążeniu, jakie może wytrzymać opona podczas jazdy. Zapisywany jest w postaci dwu- lub trzycyfrowej. Nie są to jednak kilogramy, tylko umowna liczba będąca oznaczeniem indeksu nośności. Przypisaną jej wartość wyrażoną w kilogramach można odczytać ze specjalnej tabeli wspólnej dla wszystkich producentów ogumienia. Przykładowo indeks nośności 91 oznacza nośność opony wynoszącą 615 kg. Jest to parametr podawany dla pojedynczej opony, dlatego, aby otrzymać maksymalne obciążenie samochodu, trzeba pomnożyć go przez 4. Należy jednak pamiętać, że producenci aut podają również maksymalne obciążenie pojazdu. Z tego powodu, jeżeli ta wartość jest niższa, to należy trzymać się właśnie jej. Z reguły jednak te liczby są bardzo zbliżone.

Indeks nośności opon – tabela
Indeks nośności opony Nośność opony (kg)
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 385
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3159
149 3250
150 3350
151 3450
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000

Związek indeksu nośności z indeksem prędkości

Indeks nośności podawany jest razem z innym kluczowym parametrem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy, czyli indeksem prędkości. Umieszczany jest on na oponie zaraz za nim w postaci litery i wyraża maksymalna szybkość, z jaką można bezpiecznie jechać samochodem na danych oponach. Wartość podawana jest dla jazdy z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem. Każda litera przypisana jest innej prędkości wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przypisane im wartości również znaleźć można w specjalnej tabeli. Przykładowy zapis 91V oznacza więc indeks nośności wynoszący 615 kg i indeks prędkości 240 km/h.

Indeks nośności opon – jak dobrać go przy zakupie nowego kompletu?

Zarówno zalecana nośność opon, jak i indeks prędkości są podawane przez producentów samochodu. Znajdują się one w instrukcji obsługi, na tabliczce znamionowej umieszczonej we wnętrzu pojazdu lub na stronie internetowej. Przydatne mogą okazać się także kalkulatory zamienników opon. Dzięki tym informacjom każdy kierowca może się szybko dowiedzieć jaki model opon powinien kupić.

Nie wolno natomiast kupować niezalecanych przez producenta modeli – może to być bardzo niebezpiecznie w trakcie jazdy. Skutkami jazdy na ogumieniu z niewłaściwym indeksem nośności mogą być szybsze zużycie bieżnika i ryzyko wystrzału opony podczas jazdy. Konsekwencji możemy się też spodziewać podczas wypadku i kontroli policyjnej – ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, a policjant nałożyć na nas mandat.

Czym różnią się od siebie opony o różnych indeksach nośności?

Te o wyższym indeksie mają wzmocnioną, bardziej sztywną konstrukcję. Przekłada się to na ich właściwości jezdne – wraz ze zwiększającą się sztywnością pogarsza się komfort jazdy. Jednocześnie samochód jest bardziej stabilny szczególnie podczas jazdy z dużymi prędkościami, a także poprawia się jego przyczepność podczas wchodzenia w zakręty.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczny atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Jak odczytać wiek opony?
Nakrętki na wentyle samochodowe
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?