Co to jest indeks nośności opon?

Każdy kierowca powinien znać oznaczenia umieszczane przez producentów na oponach. Wiele z tych parametrów ma bowiem znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, a jednym z
najważniejszych jest indeks nośności. Z tego powodu warto dowiedzieć się, co dokładnie on oznacza, w jaki sposób go odczytywać i dlaczego jest tak istotny.
Czym jest indeks nośności opon?
Indeks nośności informuje o maksymalnym obciążeniu, jakie może wytrzymać opona podczas jazdy. Zapisywany jest w postaci dwu- lub trzycyfrowej. Nie są to jednak kilogramy, tylko umowna liczba będąca oznaczeniem indeksu nośności. Przypisaną jej wartość wyrażoną w kilogramach można odczytać ze specjalnej tabeli wspólnej dla wszystkich producentów ogumienia. Przykładowo indeks nośności 91 oznacza nośność opony wynoszącą 615 kg. Jest to parametr podawany dla pojedynczej opony, dlatego, aby otrzymać maksymalne obciążenie samochodu, trzeba pomnożyć go przez 4. Należy jednak pamiętać, że producenci aut podają również maksymalne obciążenie pojazdu. Z tego powodu, jeżeli ta wartość jest niższa, to należy trzymać się właśnie jej. Z reguły jednak te liczby są bardzo zbliżone.
Indeks nośności opony | Nośność opony (kg) |
---|---|
60 | 250 |
61 | 257 |
62 | 265 |
63 | 272 |
64 | 280 |
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 325 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
75 | 385 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3159 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3450 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
Związek indeksu nośności z indeksem prędkości
Indeks nośności podawany jest razem z innym kluczowym parametrem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy, czyli indeksem prędkości. Umieszczany jest on na oponie zaraz za nim w postaci litery i wyraża maksymalna szybkość, z jaką można bezpiecznie jechać samochodem na danych oponach. Wartość podawana jest dla jazdy z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem. Każda litera przypisana jest innej prędkości wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przypisane im wartości również znaleźć można w specjalnej tabeli. Przykładowy zapis 91V oznacza więc indeks nośności wynoszący 615 kg i indeks prędkości 240 km/h.
Indeks nośności opon – jak dobrać go przy zakupie nowego kompletu?
Zarówno zalecana nośność opon, jak i indeks prędkości są podawane przez producentów samochodu. Znajdują się one w instrukcji obsługi, na tabliczce znamionowej umieszczonej we wnętrzu pojazdu lub na stronie internetowej. Przydatne mogą okazać się także kalkulatory zamienników opon. Dzięki tym informacjom każdy kierowca może się szybko dowiedzieć jaki model opon powinien kupić.
Nie wolno natomiast kupować niezalecanych przez producenta modeli – może to być bardzo niebezpiecznie w trakcie jazdy. Skutkami jazdy na ogumieniu z niewłaściwym indeksem nośności mogą być szybsze zużycie bieżnika i ryzyko wystrzału opony podczas jazdy. Konsekwencji możemy się też spodziewać podczas wypadku i kontroli policyjnej – ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, a policjant nałożyć na nas mandat.
Czym różnią się od siebie opony o różnych indeksach nośności?
Te o wyższym indeksie mają wzmocnioną, bardziej sztywną konstrukcję. Przekłada się to na ich właściwości jezdne – wraz ze zwiększającą się sztywnością pogarsza się komfort jazdy. Jednocześnie samochód jest bardziej stabilny szczególnie podczas jazdy z dużymi prędkościami, a także poprawia się jego przyczepność podczas wchodzenia w zakręty.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |