Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Jak poprawnie zmienić koło?


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

No i stała się najgorsza rzecz! Mamy kapcia. Zmiana koła na ogół nie przysparza nikomu trudności, ale czy wszyscy wiemy, jak należy to zrobić właściwie? Jak szybko i sprawnie uporać się z kłopotliwym problemem? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad.

Bezpieczna wymiana opony

Na początek znajdź bezpieczne miejsce, w którym można zatrzymać swoje auto. Pamiętaj o zaciągnięciu hamulca ręcznego i wrzuceniu biegu (najlepiej pierwszego bądź wstecznego). W samochodach z automatyczną skrzynią biegów zaleca się włączenie opcji P (parking). Przed przystąpieniem do dalszych czynności wyciągnij koło zapasowe, lewarek, klucz do kół; przygotuj rękawiczki i blokady pod koła. Jeżeli ich nie posiadasz, może to być cegła, kamień bądź gruba gałąź.

Wyprostuj koła przednie do jazdy na wprost. Po przeciwległej stronie samochodu podłóż pod koła blokady, które uniemożliwią ewentualne toczenie się auta. Zabezpiecz też miejsce naprawy przed innym członkami ruchu.

Przed podniesieniem samochodu za pomocą lewarka należy w pierwszej kolejności poluzować śruby mocujące koło z piastą. Pamiętajcie, aby nie „szarpać” kluczem, a pomocy nogi używać tylko w ostateczności. Warto zaopatrzyć się w klucz do kół z teleskopowym (wysuwanym) ramieniem. Wtedy nie będziemy musieli używać dużej siły do luzowania i dokręcania śrub. Warto również odkręcić boczną szybę na wypadek, gdy będziemy potrzebowali dostać się do wnętrza samochodu.

Wymiana przebitej opony podczas jazdy

Podłóż lewarek w miejsce do tego przystosowane. Producenci aut wskazują takie punkty za pomocą specjalnych przetłoczeń na progach. W starszych konstrukcjach spotyka się wspawane belki z otworem na lewarek. W nowszych konstrukcjach stosuje się lewarki z podstawą „rynienkową” – zachodzącą na rant progu. Jeżeli nie masz pewności co do miejsca podłożenia lewarka – sprawdź w instrukcji. Gdy to nic nie da, najbezpieczniejszym punktem jest łączenie progu ze słupkiem (słupek – część karoserii, do której przykręca się zawiasy drzwi).
Podnosząc samochód, pamiętaj aby unieść go na odpowiednią wysokość, tak aby była ona wystarczająca na umieszczenie nowego koła (napompowanego). Nie przesadzajmy z wysokością podnoszenia – im wyżej, tym środek ciężkości samochodu oddala się od podłoża, co powoduje coraz większą utratę stabilności pojazdu.

Odkręcając śruby mocujące koło, zapamiętaj ich miejsce! Postaraj się ich nie pomylić. Śruby mocujące koła mają gwint drobnozwojny, który w dopasowuje się do otworu, w ten sposób znacznie poprawia się samohamowność gwintu, która zabezpiecza śrubę przed odkręceniem. Zatem dobrze jest, gdy trafi ona na swoje miejsce. Następnie ostrożnie ściągnij koło z przebitą oponą.

Prawidłowe założenie koła

Ostatnim krokiem jest założenie przygotowanego wcześniej koła zapasowego. Wkręć palcami śruby (na początku nie używaj klucza, ponieważ możesz uszkodzić gwint śruby i otworu) umieszczając je we właściwych otworach.

Gdy samochód jest jeszcze uniesiony, dokręć ostrożnie, używając klucza do kół, wszystkie śruby i pamiętaj o odpowiedniej kolejności – następna jest zawsze śruba przeciwległa. Taki sposób dokręcania umożliwi zamocowanie koła dokładnie w osi piasty (dzięki stożkowym otworom w feldze i stożkowym główkom śrub). Pamiętaj o dokręceniu śrub po opuszczeniu samochodu na podłoże. Wtedy również obowiązuje kolejność przeciwległych śrub.

Po wymianie koła należy udać się niezwłocznie do wulkanizatora, gdzie naprawimy „złapanego kapcia” i zamienimy go z założonym zapasem (wynika to z różnic w wysokości bieżnika lub budowy opony). Ach, ale przed tym nie zapomnijcie wyciągnąć blokad spod kół.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?