Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Opony wzmacniane to modele, które są przystosowany do pracy pod znacznym obciążeniem i przy wyższym ciśnieniu. Dedykowane do cięższych samochodów osobowych, charakteryzują się lepszą żywotnością, wyższą stabilnością tory jazdy oraz bardziej precyzyjną reakcją na ruchy kierownicy. Czym różnią się opony XL od wersji tradycyjnych oraz kiedy warto ich używać?

Czym są opony wzmacniane?

Opona wzmacniana to produkt, który jest przystosowany do znoszenia większego obciążenia i ciśnienia, niż jego tradycyjna wersja. Poprzez użycie w procesie produkcji wytrzymałych materiałów, grubszej gumy i dopracowanych wzmocnień, oferuje znacznie lepsze parametry pod kątem nośności, szczególnie istotne w przypadku pojazdów o wysokiej masie.

Opona XL jest niemal nie do odróżnienia od standardowego ogumienia. Różnice w jej budowie są niewidoczne z zewnątrz, a główną cechą pozwalającą ją rozpoznać są specjalne oznaczenia. Wymieniając opony wzmacniane na nowe egzemplarze, warto upewnić się, że ich indeks nośności nie jest niższy niż wartość w użytkowanym wcześniej komplecie. Dzięki zastosowaniu zestawu o tych samych właściwościach dalsza eksploatacja będzie równie bezpieczna, a wysokie osiągi – zachowane.

Przykładowe modele opon wzmacnianych XL z podziałem na konkretne klasy:

Ekonomiczna: Barum Bravuris 5HMFiremax FM601
Średnia: Falken Azenis FK510Hankook Ventus Prime 3 k125
Premium: Dunlop SP Sport BluResponseNokian Wetproof

Co oznacza XL na oponie?

Zewnętrzny wygląd opony tradycyjnej i wzmacnianej praktycznie nie różni się od siebie. Szczegółem, który wskazuje na udoskonalony typ jest specjalny symbol na jej boku. Oznaczenie opon XL informuje, że ich konstrukcja została wzmocniona w porównaniu do podstawowej wersji z tym samym bieżnikiem i rozmiarem. To najpopularniejsze oznakowanie jest skrótem od hasła Extra Load, wskazującego na podniesioną ładowność. Standardowe modele rozpoznamy natomiast po literach SL na ich boku, symbolizujących standardową ładowność (Standard Load).

Czasami możemy spotkać się także z dopiskiem RF, REF, RFD lub REINF (będącym skrótem od słowa reinforced, czyli wzmocniony) czy też EXL przy rozmiarze wytłoczonym na danym egzemplarzu. Niemniej konieczność zunifikowania oznaczeń na oponach samochodowych sprawiła, że powyższe oznaczenia są coraz częściej zastępowane popularnym symbolem XL.

Czym różnią się opony wzmacniane od tradycyjnych?

Dla laika oceniającego wygląd ogumienia wzmacnianego i tradycyjnego niemal niemożliwe jest wychwycenie różnic w poszczególnych egzemplarzach. Nieco bardziej wprawny użytkownik zauważy dodatkowe oznaczenie XL na oponie, które może sugerować jej udoskonalone właściwości. Czym jeszcze różnią się obie wersje?

Opona XL, która oferuje te same parametry co model standardowy, dodatkowo umożliwia zastosowanie wyższego ciśnienia wpływającego na zwiększoną nośność. Konstruktorzy takich egzemplarzy stosują bardziej zaawansowane wzmocnienia elementów w stopce lub czole opony. Nierzadko projektują także dodatkowe części optymalizujące wytrzymałość, takie jak chociażby ponadprogramowa warstwa osnowy czy inna gęstość tkania kordów.

Wady i zalety opon XL

Dzięki podwyższonej nośności opony XL zapewniają wydłużoną trwałość nawet w przypadku intensywnej eksploatacji. Charakteryzują się one lepszą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, takie jak otarcia o krawężniki czy najazdy na ubytki w nawierzchni. Zwiększona sztywność wpływa na wyższą stabilność w czasie pokonywania zakrętów i odporność na przeciążenia, poprawioną komunikację na linii kierownica-opony oraz efektywniejsze przenoszenie mocy samochodu na drogę. Aby móc w pełni korzystać z zalet modeli wzmacnianych, konieczne jest utrzymywanie optymalnego, zalecanego przez producenta ciśnienia.

Rozważając zastosowanie opon XL w swoich pojeździe należy wziąć pod uwagę także wady tego rozwiązania. Przede wszystkich są one droższe w zakupie, a nierzadko także w bieżącej eksploatacji. Pogrubiona konstrukcja zwiększa ich masę i opory toczenia, sprzyjając wyższemu spalaniu paliwa oraz nieco podwyższonemu hałasowi w czasie jazdy. Mogą one także odrobinę pogarszać ogólny komfort podróżowania.

Kto powinien korzystać z opon wzmacnianych?

Opony wzmacniane XL są w szczególności dedykowane posiadaczom cięższych pojazdów osobowych – SUVów, vanów, kombi czy modeli o dużej mocy silnika. Sprawdzą się także w mniejszych samochodach dostawczych. Będą odpowiednie, gdy często podróżujemy ze znacznym obciążeniem lub zależy nam na zwiększonej stabilności, połączonej z precyzyjną reakcją na ruchy kierownicy. W przypadku niewielkich, kompaktowych pojazdów i kierowców o spokojnym stylu jazdy stosowanie opon XL raczej nie jest potrzebne.

Czasami zdarza się, że korzystanie z opon wzmacnianych jest zalecane przez producenta pojazdu, a informacje o takiej konieczności znajdziemy w instrukcji dołączonej do auta. Stosowanie wbrew powyższym wytycznym tradycyjnego kompletu ogumienia może zmniejszać bezpieczeństwo podróżowania, negatywnie wpływając na osiągi samochodu.

Opony XL, które zewnętrznie nie różnią się od wersji standardowych, zapewniają znacznie lepszą nośność przekładającą się na ich właściwości. Są one trwalsze i bardziej odporne na uszkodzenia, a zarazem umożliwiają lepsze wykorzystanie osiągów oferowanych przez samochód. Choć są nieco droższe, cieszą się sporą popularnością wśród właścicieli cięższych SUVów, pick-upów czy aut sportowych, gwarantując podwyższoną wytrzymałość nawet w trakcie regularnego podróżowania ze zwiększonym obciążeniem.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?