Kalkulator opon
Wszystko, co musisz wiedzieć o zamiennikach opon
Każdy kierowca staje przed dylematem zakupu opon do swojego samochodu. Wielu podkreśla korzyści płynące z wyboru tzw. zamienników. Czym w zasadzie one są? Czy na pewno warto po nie sięgnąć? Na jakie parametry zwracać uwagę przy zakupie zamienników?
Kalkulator zamienników opon
Kalkulatora opon używa się w bardzo prosty sposób. Wystarczy wybrać szerokość, profil i średnicę, zestawiając zamienniki, nad których zakupem się zastanawiasz. Wynik spójności jest podawany czytelnie zielonym lub czerwonym kolorem.
Zamienniki opon – prosta definicja
Pierwsze skojarzenie, jakie nasuwa się ze słowem „zamiennik”, sugerowałoby, że mamy do czynienia z niemarkowym, tańszym odpowiednikiem danej części eksploatacyjnej (np. jak w przypadku wybranych podzespołów elektronicznych). O tańszych wariantach ogumienia zwykle mówi się „chińskie” (choć są też produkowane np. w krajach Bliskiego Wschodu lub w Indiach). Czym więc są tak naprawdę zamienniki opon?
Chodzi o modele, które mają inny rozmiar niż zastosowany fabrycznie w pojeździe. Przy tym cechują się parametrami, które pozwalają zachować bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlaczego właściciele aut podejmują taką decyzję? Wpływają na to różne czynniki – jednych interesuje wygląd felg, inni szukają sposobu na poprawę parametrów jazdy. Aspektem decydującym w przypadku wielu kierowców jest po prostu korzyść finansowa. Bardzo często zdarza się, że zamienniki mogą być o wiele tańsze niż opony homologowane/rekomendowane przez producenta samochodu.
Czy to bezpieczne – potencjalne ryzyko
Przy tej okazji pojawia się bardzo ważne pytanie: czy decyzja o wyborze zamiennika, a więc opony w innym rozmiarze niż fabrycznie dołączona do pojazdu, nie ma negatywnego wpływu na bezpieczeństwo jazdy? Jak wspomnieliśmy, nie każda „inna” opona jest od razu zamiennikiem. Na to miano zasługują jedynie bezpieczne warianty.
Dopuszczalna różnica w rozmiarze opony może wynosić od +1,5% do -2%, co stanowi stosunkowo wąskie widełki. Nietrudno się domyślić, że gdyby była większa, mogłoby to źle wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Pomijając już niewygodę i ryzyko utraty pełnej kontroli nad pojazdem, dochodzą kwestie technologiczne. Na przykład popularny system ESP bezpośrednio wiąże się z wyborem opon. Po ich zmianie (szczególnie tej przeprowadzonej w niewłaściwy sposób) szybko zauważysz, że pojazd zachowuje się odmiennie, na przykład przyhamowuje w innych niż do tej pory momentach. Różnica szerokości opony ma wpływ na prędkość, a także wykrywanie przez czujniki.
Kolejna kwestia wpływająca na bezpieczeństwo to stopień zużycia. Zamiennik musi być na tyle podobny, żeby systemy ASR i TC działały w prawidłowy sposób, regulując hamowanie lub moc silnika w celu przeciwdziałania poślizgom. Jeżeli kupowana opona jest wykonana z niskiej jakości materiałów w słabej technologii, skutkiem może być zaburzenie działania systemów kontroli trakcji.
Jeżeli silnik będzie w nieprawidłowo „kontrolowany” przez elektronikę z winy doboru opon, stwarza to realną groźbę wypadku, szczególnie na śliskiej nawierzchni, przy niekorzystnych warunkach i próbie wyprzedzania lub wjeżdżania na drogę. Prowizorycznym rozwiązaniem jest w takich sytuacjach wyłącznie poszczególnych systemów, ale czy po to kupowałeś auto z dobrym wyposażeniem, żeby rezygnować z jego możliwości przez kiepskie opony?
Jednym słowem: dla własnego bezpieczeństwa i lepszego funkcjonowania samochodu wybieraj opony o ściśle dopasowanym lub bardzo podobnym rozmiarze. Zamienniki to ciekawe rozwiązanie, ale tylko przy zachowaniu niezbędnych standardów.
Zamienniki opon – korzystny wybór
Szerokość opony zależy od szerokości felgi. Poniższa tabela ukazuje dopuszczalne rozmiary opon w zależności od felg, wg Niemieckiego TÜV.
Dopuszczalne rozmiary opon w zależności od zastosowanych felg według Niemieckiego TÜV.
Należy pamiętać, że tabela podaje wartości skrajne dla poszczególnych rozmiarów. W razie wątpliwości możesz się skontaktować ze specjalistami.
Zmiana szerokości opony musi iść w parzę z odpowiednia zmianą wysokości profilu opony. Dla uproszczenia – wraz ze zmianą szerokości opony o jeden rozmiar (np. ze 185 na 195) profil opony także zmieniamy o jeden (np. z 65 na 50). Analogicznie w odwrotnym przypadku – zwężenie szerokości musi wiązać się ze zwiększeniem profilu.
Przykładowo:
Rozmiar źródłowy:185/65 R14
Zamiennik szerszy – 195/60 R14
Zamiennik węższy – 175/70 R14
Przykład: Obecnie posiadam opony 205/65R15 95H czy mogę je zastąpić rozmiarem 225/55R16 91H?
Nie. Zalecany przez producenta indeks nośności wynosi 95. Nie wolno nam korzystać z opon o niższym indeksie. W tym przypadku największe dopuszczalne obciążenie opony to 690 kg na oponę. Wartość ta dla indeksu nośności 91 wynosi 615 kg. Wybór opony o niższym indeksie (niż zalecany przez producenta) można przyczynić się do tragedii – opona może „wystrzelić”. W najlepszym razie musimy liczyć się z mandatem – używanie opon o niższym niż podany przez producenta indeks nośności jest niezgodne z prawem.
Pamiętaj! Należy zawsze dobierać opony o takim samym, bądź wyższym indeksie nośności.
Co trzeba wiedzieć podczas wyboru zamienników opon?
Czytając o oponach, niejednokrotnie trafiamy na sformułowanie „zewnętrzna średnica koła”.
Średnicą zewnętrzną opony nazywamy jej całkowitą wysokość. Wartość ta nigdy nie pojawia się w sposób bezpośredni w zapisie rozmiaru. Liczymy ją od ziemi do czoła bieżnika (górnej krawędzi opony). Jest wyrażona w milimetrach.
Przykład: Posiadam zamontowane fabrycznie opony 185/65 R14. Myślę o zmianie felg na większe (np. 15 calowe). Chciałbym również zastosować szersze opony. Słyszałem, że po takiej zmianie licznik zaczyna przekłamywać. Czy to prawda?
Generalna zasada doboru zamienników brzmi następująco: średnica zewnętrzna opony nie powinna być mniejsza o 2 procent ani większa o 1,5 procent od średnicy zewnętrznej opony oryginalnej. Stosując się do tej zasady, możemy być pewni, że przekłamania prędkościomierza będą niewielkie. Mogą odpowiadać różnicy w średnicy naszego zamiennika w stosunku do opony oryginalnej.
Zgodnie z zasadą, chcąc zwiększyć minimalnie szerokość opony przy jednoczesnym zwiększeniu średnicy felgi o cal, najlepiej będzie zastosować oponę 195/55 R15. Średnica zewnętrzna zamiennika jest w tym wypadku większa o 0,1 procenta, a różnica wskazań prędkościomierza zbliżona do różnicy pomiędzy średnicą zamiennika i opony oryginalnej. Wynosi ona 0,8 procent.
Musimy pamiętać, że jeśli średnica zamiennika będzie większa od średnicy oryginalnej to licznik będzie przekłamywał na plus (przy prędkości 60km/h licznik pokaże 63km/h) i odwrotnie – gdy zamiennik jest mniejszy, licznik będzie przekłamywał w dół.
Ta informacja może brzmieć dość enigmatycznie. Mówiąc najprościej, to wysokość od nawierzchni do czubka bieżnika. Odległość jest podawana w milimetrach, a oblicza się ją z wzoru lub przy użyciu specjalistycznego kalkulatora opon. Sam rozmiar opony podaje się za pomocą charakterystycznego zapisu, na przykład 205/55 R 16 97 W. Pierwsza liczba wskazuje na szerokość ogumienia podaną w milimetrach. Dzięki drugiej liczbie poznajemy procentowy stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Z kolei trzecia liczba oraz litera mówią o średnicy felgi oraz typie budowy (R = budowa radialna, najpopularniejsza).
Pozostając w temacie ważnych oznaczeń na oponach mamy jeszcze „indeks nośności” oraz „indeks prędkości”. Indeks nośności poznasz po symbolu Load Index (LI). Chodzi o maksymalną nośność opony w kilogramach. Należy mieć na uwadze, że to bardzo ważny parametr. Jeżeli producent wskazuje konkretny indeks, należy się tego bezwzględnie trzymać przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa i naszych pasażerów. Z kolei indeks prędkości informuje nas, jaką maksymalną prędkość można rozwinąć w przypadku konkretnej opony. Ten indeks jest podawany za pomocą liter (T, H, V…) i trzeba zawsze zwracać na to uwagę. Producenci nie bez powodu wskazują konkretne, maksymalne prędkości, używając w tym celu opisanego indeksu.
Rozmiar zamiennika można obliczyć samodzielnie
Chociaż większość kierowców używa do tego kalkulatorów, optymalny rozmiar zamiennika możesz obliczyć samodzielnie, wymaga to odrobiny matematycznej praktyki. Uproszczając, działania należy podjąć w odniesieniu do fabrycznego rozmiaru opony (np. 195/65/15). Co oznacza ten wzór, pisaliśmy powyżej. Interesuje nas zamiennik o zbliżonej, dopuszczalnej wielkości.
- 1. Obwód koła wyliczamy ze wzoru Pi*2*R. 2*R = średnica koła, Pi ~ 3,14.
- 2. Koło musi mieć swoją średnicę. Oblicza się ją poprzez dodanie do rozmiaru felgi wysokości dwóch ścian bocznych.
Dzięki samodzielnym obliczeniom widać, że dla konkretnej felgi – np. 18” – istnieją rozmiary praktycznie idealnie zamienne. Z drugiej strony od razu okazuje się, które rozmiary są nie do przyjęcia i nie mieszczą się w dopuszczalnych widełkach. Brzmi skomplikowanie? Właśnie dlatego tak popularnym narzędziem są kalkulatory rozmiaru opon.
Co oznacza plus size1, plus size2, plus size3?
Jest to metoda opisywania zakresu zmian rozmiarów w obrębie kół.
Plusize 0 – wymusza pozostanie w zakresie fabrycznego rozmiaru koła. Szerokość opony zmienia się maksymalnie o 10 mm (np. ze 195 na 205), wartość profilu tylko o 5, średnica felgi się nie zmienia.
Plusize 1 – zwiększenie szerokości opony o 10 mm, zmniejszenie profilu o 10 oraz zwiększenie średnicy felgi o 1 cal.
Plusize 2 – powiększenie szerokości opony o 20 mm, zmniejszenie profilu o 20, wielkość felgi zwiększona o 2 cale.
Plusize 3 – szerokość opony zwiększona o 30 mm, profil zredukowany o 30, felga zwiększona o 3 cale.
Uwaga! Założenia „plussizingu” są czysto teoretyczne. Nie uwzględniają specyfiki pojazdu. Przy dobieraniu zamienników należy zawsze stosować założenie dotyczące zgodności średnicy zewnętrznej opony oraz indeksów prędkości i nośności.