Rozerwanie opony podczas jazdy
Jakie są objawy wystrzału gumy w czasie jazdy autostradą albo drogą ekspresową? Sprawdź jak poradzić sobie po rozerwaniu opony i uniknąć wypadku.
Efekt rozerwania się opony „czuje się” błyskawicznie – auto nagle mocno skręca, mimo kierownicy ustawionej na wprost. Jeśli ktoś chciałby polegać na systemie stabilizacji toru jazdy, to ESC (w niektórych autach zwane ESP) ostrzega o zajściu z opóźnieniem, podobnie jak system kontroli ciśnienia. Przy okazji warto wyjaśnić, że wiele systemów kontroli ciśnienia w ogóle nie kontroluje ciśnienia w kołach, lecz rozpoznaje spadek wartości po różnicy prędkości obrotowych kół jednej osi na podstawie sygnałów z czujników ABS, z czego wynikać może opóźnienie w zgłoszeniu awarii.
Utrata kontroli nad samochodem
Gdy opona wystrzeli podczas jazdy, odruchowo robimy to czego nas uczono na zajęciach z doskonalenia techniki jazdy – dwie czy trzy intuicyjne kontry – mające na celu uniknięcie obracania się i dachowania. Jeśli mamy szczęście, po wystrzale opony samochód nie obróci się, a utrzyma właściwy tor. Po chwili auto zacznie nas jednak ściągać na bok.
Wszystko dzieje się w ułamku sekundy, a wykonywane przez nas ruchy są automatyczne, zgodnie z wyuczonymi wzorcami oraz instynktem kierowcy. Nawet po drobnej korekcie toru jazdy nie jesteśmy pewni, czy zapewni nam ona bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że każdy manewr destabilizuje pojazd – jedzie się podobnie jak po lodzie na oponach bez kolców, tyle że z w większości przypadków z dużą prędkością.
Najważniejszym przy odzyskiwaniu panowania nad autem jest zachowanie spokoju. Należy mieć świadomość, że próby hamowania mogą tylko pogorszyć sytuację, a pomocne może być dodanie gazu.
By uniknąć wypadku należy:
- powoli puszczać pedał gazu,
- nie wciskać hamulca
- naturalnie wytracać prędkość jazdy
- unikać gwałtownych ruchów kierownicą
Przyczyną niskie ciśnienie
Awarie w większości przypadków następują na skutek zbyt niskiego ciśnienia w oponach. Innymi przyczynami mogą być:
- wjechanie w ostry przedmiot,
- nadmierne zużycie lub wiek opony
- zawyżone ciśnienie
- wada fabryczna
- zbyt duże obciążenie w stosunku do indeksu nośności opony
- usterka w układzie hamulcowym
Najważniejsze jest unikanie sytuacji, w której do wystrzału może dojść. Przydaje się systematyczne badanie stanu opon, pod kątem uszkodzeń i ciśnienia. Ważny jest też odpowiedni dobór opony do pojazdu (pod kątem indeksu prędkości oraz nośności) i przede wszystkim zachowanie rozwagi na drodze.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |