Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Felgi samochodowe


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Felgi samochodowe należą do jednych z najczęściej kupowanych przez kierowców części auta. Ich właściwe dobranie wymaga jednak wcześniejszego zdobycia odpowiedniej wiedzy. Dotyczy ona przede wszystkim umiejętności czytania oznaczeń umieszczanych na nich przez producentów i rozpoznawania różnic w budowie pomiędzy poszczególnymi modelami. Dodatkowo już po zakupie należy zadbać o ich odpowiednie czyszczenie i przechowywanie. Dlatego w tym artykule zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje, które pozwolą na odpowiedni dobór felg.

Budowa i rodzaje felg

Dwa najważniejsze elementy ich budowy to obręcz, na którą zakładana jest opona i tarcza z otworami montażowymi, za pomocą których koła przymocowywane są do samochodu. Natomiast jeżeli chodzi o wykorzystywane do produkcji materiały, to najczęściej spotykane są felgi aluminiowe i te wykonywane ze stali. Występują pomiędzy nimi istotne różnice. Obręcze wykonane ze stali są cięższe i posiadają bardziej zamkniętą budowę. Wpływa ona zarówno na gorsze chłodzenie układu hamulcowego, jak i na nieciekawy wygląd. Dlatego z reguły zasłania się je za pomocą kołpaków.

Z kolei popularność modeli wykonanych z aluminium spowodowana jest właśnie dużymi walorami estetycznymi. Felgi tego typu dostępne są bowiem w ogromnym wyborze kształtów i kolorów. Mogą one dzięki temu podkreślić sportowy charakter samochodu lub wręcz przeciwnie dodać mu elegancji. Cechy tych felg wynikają z właściwości aluminium, które pozwala na odlewanie nawet bardzo finezyjnych kształtów przy zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości całej konstrukcji. Ponadto popularne alusy mają większą odporność na uszkodzenia. Niestety, jeśli felga aluminiowa zostanie uszkodzona, praktycznie nie ma już szans na jej naprawę, natomiast odmianę stalową przy niewielkich defektach można próbować reperować.

Jak dobrać felgi do samochodu?

W celu wyboru odpowiedniego modelu konieczna jest umiejętność czytania umieszczonych na nich informacji. Jak sprawdzić rozmiar felgi? Oznaczenia na felgach zapisywane są na ich powierzchni za pomocą ciągów cyfr i liter. Przykładowy zapis wygląda w ten sposób: 6.5Jx16H2 ET35.

Pierwsza liczba, czyli „6,5” oznacza szerokość felgi w calach i musi ona pasować do ogumienia, które ma być na niej zamontowane. Z reguły każda opona ma podaną przez producenta zalecaną szerokość obręczy i pewien przedział dopuszczalny, na który ciągle może być bezpiecznie zakładana. Z kolei „J” to oznaczanie profilu kołnierza koła, poszczególne litery przyporządkowane są poszczególnym rodzajom pojazdów. „J” to symbol samochodów osobowych, a „JJ” terenowych. Natomiast „16” to średnica zewnętrzna również wyrażona w calach, a znajdujące się za nią oznaczenie H2 informuje o rodzaju zastosowanego profilu przekroju. Istnieje ich kilka i różnią się od siebie między innymi ukształtowaniem garbów felgi.

Symbol Zastosowanie
A, D Ciężarówki, półciężarówki, motocykle, wózki widłowe
B Starsze modele felg, maksymalnie do 6 cali szerokości
E Ciężarówki, półciężarówki oraz przednie koła w traktorach
F Ciężarówki, półciężarówki oraz wózki widłowe
G, H Ciężarówki oraz półciężarówki
J Samochody osobowe
JJ Samochody terenowe

Tabela przedstawiająca przykładowe profile oraz ich zastosowanie w pojazdach.

Szerszego wytłumaczenia wymaga z kolei drugi człon, czyli „ET35”. Informuje on o wielkości ET felgi, czyli współczynnika odsadzenia, często nazywanego również offsetem. Jest to zapisana w milimetrach odległość pomiędzy osią symetrii felgi, to znaczy linią przechodzącą dokładnie przez jej środek, a płaszczyzną jej montażu do piasty. Upraszczając tę skomplikowaną definicję to odległość, na jaką felga po zamontowaniu wchodzi w nadkole lub wystaje poza obręb pojazdu. Może ona wynosić 0, być dodatnia lub ujemna. Ze względów bezpieczeństwa bardzo ważne jest dokładne sprawdzenie tego oznaczenia felg i upewnienie się, że współczynnik odsadzenia będzie zgodny z zaleceniami producenta pojazdu.

Ostatnią ważną informacją umieszczaną na felgach jest rozstaw otworów montażowych. Określa się go za pomocą dwóch liczb, na przykład „5×110”. To zapis dla modelu o 5 otworach rozmieszczonych na okręgu o średnicy 110 mm.

Przechowywanie oraz czyszczenie felg

Felgi najczęściej zdejmowane są razem z oponami po sezonie zimowym i letnim. W obu przypadkach konieczne jest odpowiednie przygotowanie ich do przechowywania przez następne kilka miesięcy. Felgi aluminiowe są bardziej delikatne i wymagają poświęcenia więcej uwagi niż te wykonane ze stali.

Pierwszym krokiem po zdjęciu jest opłukanie ich za pomocą wody. Dzięki temu usunięty zostanie z nich kurz i inne lżejsze zanieczyszczenia. Do tych bardziej uporczywych konieczne będzie zastosowanie środków czyszczących. Powinny to być specjalistyczne preparaty przeznaczone specjalnie do felg, ponieważ zastosowane w nich środki chemiczne są bezpieczne i nie doprowadzą do zniszczenia ich powierzchni. Po wyczyszczeniu konieczne jest dokładne wysuszenie, które przygotuje koła do kolejnego kroku, jakim jest konserwacja. Wosk i inne podobne produkty zabezpieczą felgi przed przywieraniem brudu, a także pozwolą na nabłyszczenie. Dzięki tym zabiegom zachowają one swój pierwotny wygląd również podczas kolejnego sezonu.

Ważne są również odpowiednie warunki przechowywania. Miejsce składowania powinno być suche i ciemne ze stałą umiarkowaną temperaturą. Najpopularniejszym sposobem składowania jest ułożenie ich w stos jedna na drugiej. Na spodzie warto położyć karton lub tekturę, także poszczególne opony można oddzielić taką przekładką. Zapobiegną one ocieraniu się, a także ochronią przed ponownym ubrudzeniem. Do sterylnego składowania można wykorzystać też specjalne materiałowe pokrowce. Opon z felgami nie stawia się pionowo, ponieważ guma może się odkształcić od ciężaru obręczy. W przypadku braku miejsca na podłodze, dobrym rozwiązaniem są wieszane na ścianie haki.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?