Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Zimowe podróże po Europie mogą wiązać się ze znacznie większymi kosztami niż tylko zakup paliwa i zakwaterowanie. Jeśli nie zadbamy o opony zimowe w aucie i zostanie to zauważone przez policję, trzeba liczyć się z mandatem. Nie ma co się łudzić, że zagranicą uda się uniknąć płacenia – służby drogowe poszczególnych krajów unijnych współpracują ze sobą znacznie skuteczniej, niż mogliby sobie tego życzyć kierowcy, którzy dostali mandat za brak opon zimowych.

Państwa bałtyckie i Skandynawia

 

Zacznijmy od krajów bałtyckich. Obowiązek zakładania opon zimowych obowiązuje na Łotwie i Estonii – wybierając się na Litwę, nie musimy obawiać się mandatu za ich brak. Kolejne kraje, w których zimówki muszą być zakładane, to Szwecja oraz Finlandia. Mandat w tych państwach może okazać się szczególnie bolesny – stawki są dostosowane do stosunkowo wysokiego standardu życia, a to oznacza, że zignorowanie przepisów może nas dużo kosztować. Pamiętajmy też o obowiązujących w krajach skandynawskich zasadach dotyczących bieżnika – dopuszczalna wysokość w oponach zimowych wynosi tam 3 mm, podczas gdy w Polsce to zaledwie 1,6 mm. Miejscowe przepisy stosują się również do pojazdów zagranicznych, dla których Szwecja lub Finlandia stanowią kraje tranzytowe.

Niemcy

Prawdopodobnie najpopularniejszym kierunkiem zagranicznych podróży samochodowych Polaków są Niemcy. Wpisanie w wyszukiwarce frazy „opony zimowe wymagania” dla tego kraju przynoszą jasne informacje: używanie opon zimowych jest tu obowiązkowe, choć przepisy nie są aż tak restrykcyjne jak w przypadku krajów skandynawskich. Za brak odpowiedniego ogumienia możemy otrzymać karę grzywny, która jakkolwiek będzie odczuwalna, to nie powinna zrujnować naszego portfela. Dobra wiadomość dla kierowców przyzwyczajonych do polskich przepisów – dopuszczalna wysokość bieżnika zimówek w Niemczech wynosi 1,6 mm, czyli tyle samo, ile w naszym kraju.

Austria

Kolejnym krajem, który wprowadził obowiązek zakładania opon zimowych, jest Austria. Tutaj przepisy dotyczące bieżnika są jeszcze bardziej restrykcyjne niż w Skandynawii – jego wysokość musi wynosić minimalnie 5 mm dla opon diagonalnych i 4 mm dla opon radialnych. Dla ścisłości warto dodać, że zimą na teren Austrii możemy wjechać na oponach letnich, ale tylko wtedy, gdy założymy na nie łańcuchy.

Czechy i Rumunia

Jeśli już jesteśmy przy krajach położonych na południe od Polski, opony zimowe w Europie narzucają również przepisy państw dawnego bloku wschodniego. W Czechach opony zimowe muszą być założone, jeśli w okresie zimowym spadnie śnieg lub można się spodziewać, że spadnie w trakcie podróży. Bieżnik nie może być niższy niż 4 mm. Obowiązkowo na zimówkach jeździmy również po Rumunii choć tu, podobnie jak w Polsce bieżnik o wysokości 1,6 mm nie będzie stanowił powodu do wlepienia nam mandatu.

Kraje byłej Jugosławii

Również część krajów byłej Jugosławii wprowadziła ten obowiązek. W Słowenii istnieje możliwość zastąpienia opon zimowych oponami letnimi z łańcuchami, tak jak w Austrii. Bieżnik w zimówkach nie może być niższy niż 3 mm. W Chorwacji mamy do czynienia z sytuacją dość specyficzną w skali Europy – obowiązek używania opon zimowych jest uzależniony od warunków pogodowych. Jeśli spadnie śnieg, należy zmienić opony na zimowe o bieżniku nie niższym niż 4 mm, a w bagażniku powinny znajdować się łańcuchy na koła.

Inne państwa

Podobne rozwiązanie jak w Chorwacji zastosowano na terenie Luksemburga, Słowacji oraz w Norwegii. W tych krajach obowiązek posiadania opon zimowych uzależniony jest od panujących warunków, nie ma natomiast obostrzeń dotyczących wysokości bieżnika. W niektórych państwach, takich jak Francja, Hiszpania czy Włochy zimówki trzeba zakładać tylko wtedy, gdy na drogach pojawią się specjalne znaki, w przeciwnym razie nie ma takiej konieczności.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?