Producenci opon
Konkurencja na rynku opon jest niewiele mniejsza niż wśród producentów aut. Trudno się dziwić – największe koncerny i ich marki są warte miliardy dolarów, osiągając każdego roku wprost niewyobrażalne obroty. Sprawdź, jakie produkty oferują, jak się nazywają i skąd pochodzą najwięksi gracze branży oponiarskiej.
Klasa ekonomiczna
Opony klasy ekonomicznej to najtańsze i najmniej zaawansowanie technologicznie produkty na rynku. Choć są wykonywane według sprawdzonych technologii i doskonale sprawdzają się w zwykłych samochodach, to jednak nie są w stanie sprostać dużym wymaganiom aut z wyższych segmentów. Do największych koncernów na rynku opon klasy ekonomicznej należą m.in.:
- indyjski koncern Apollo Tyres z marką Apollo;
- niemiecka grupa Continental z czeską marką Barum i portugalską Mabor;
- japoński Bridgestone z marką Dayton;
- francuski Michelin, który jest właścicielem marki Kingstar;
- polskie marki: Dębica, która należy do amerykańskiego koncernu Goodyear, i Kormoran, którego rzeczywistym właścicielem jest Michelin.
Klasa średnia
Opony klasy średniej zazwyczaj montuje się w wyższej klasy modelach samochodów miejskich, mimo że sprawdzają się również w modelach o znacznych osiągach. W oponach tej klasy wykorzystuje się technologie, które przed kilkoma laty zaistniały w klasie premium – sprawdzone i skuteczne, lecz nie tak zaawansowane jak ogumienie najwyższej klasy. Wśród producentów tych opon warto wymienić
- Goodyear z marką Fulda;
- Michelin z oponami BK Goodrich i Hankook;
- Koreańczyków z Kumho;
- Bridgestone z oponami Firestone.
Choć wśród opon klasy średniej pojawiają się inne marki niż w przypadku ogumienia klasy ekonomicznej, to jednak prawa do tych marek posiadają w większości te same koncerny.
Klasa premium
Najwięksi producenci rządzą oczywiście także w segmencie premium. Liczące się firmy sprzedają w tej klasie opony pod własnymi markami – ogumienie sygnowane jest przez Michelin, Goodyear, Bridgestone, Continental czy Dunlop to bez wątpienia gwarancja najwyższej jakości. W oponach tych zastosowano najnowsze zdobycze techniki, dlatego zakłada się je do najnowszych modeli samochodów. Oprócz wymienionych marek mamy też fińskie Nokian, holenderskie Vredestein czy włoskie Pirelli, które pod względem jakości w niczym nie ustępują oponom największych producentów.
Ciekawostki na temat producentów opon
- Japoński koncern Bridgestone od 1997 r dostarcza opony do bolidów formuły 1. To właśnie na ogumieniu Bridgestone Michael Schumaher w 2002 roku zdobył tytuł mistrza świata.
- Jakkolwiek nazwa Goodyear nawiązuje do nazwiska odkrywcy metody wulkanizacji kauczuku Charlesa Goodyeara, nie ma on nic wspólnego z jej założeniem. Firma powstała bowiem w 1898 roku, a sam Goodyear zmarł prawie cztery dekady wcześniej.
- Francuski Michelin od 2011 roku jest dostawcą opon dla uczestników rajdów WRC.
- Firmie Continental zawdzięczamy wprowadzenie na rynek opon z bieżnikiem. Pierwszy raz pojawiły się one w sprzedaży w 1904 roku.
- Pod nazwą Michelin Polska kryje się dawny Stomil Olsztyn – mimo że fabryka została przejęta przez Francuzów kilka lat temu, klub sportowy ze stolicy Warmii i Mazur nadal funkcjonuje pod jej starą nazwą.