Test opon zimowych ADAC 2018 w rozmiarze 175/65 R14
ADAC ocenił opony zimowe 175/65 R14. Oto najlepsi i najgorsi w 2018 roku.
Cenione na całym świecie stowarzyszenie ADAC podzieliło się wynikami najnowszych testów opon zimowych o rozmiarze 175/65 R14. Które opony zimowe będą najlepszym wyborem na zimę w 2018 roku? Poznajcie wyniki zestawienia.
Korzenie niemieckiego stowarzyszenia ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) sięgają 1903 roku. Dzisiejsza działalność stowarzyszenia polega na prowadzeniu działań, mających na celu ochronę interesów zmotoryzowanej części społeczeństwa. ADAC zrzesza ponad 17 mln członków, przy czym większość z nich stanowią miłośnicy czterech kółek. ADAC monitoruje rynek motoryzacyjny, a co za tym idzie, bacznie przygląda się również rynkowi opon samochodowych.
Niemieckie stowarzyszenie regularnie przeprowadza testy ogumienia zimowego i letniego. Producenci, którzy uzyskują wysokie noty, chętnie się tym chwalą, ponieważ zdają sobie sprawę, że oceny stowarzyszenia mają duże znaczenie dla wielu kierowców na świecie i często stanowią ostateczny argument za kupnem danego modelu ogumienia. ADAC jest bowiem stowarzyszeniem mocno zaangażowanym w promowanie bezpieczeństwa na drogach, zaś testy prowadzone przed ten podmiot są niezależne i często dość surowe.
Testy opon zimowych 175/65 R14 według ADAC
W niniejszym zestawieniu eksperci z ADAC wzięli na tapetę 12 modeli opon zimowych od następujących producentów: Continental, Dunlop, Firestone, Nokian, Goodyear, Dębica, Esa+Tecar, Sava, Vredestein, Pirelli, Semperit oraz Nankang.
Podczas przeprowadzania testów sprawdzano najważniejsze parametry dla ogumienia zimowego. Testowano jak opony zachowują na nawierzchni suchej, mokrej, zaśnieżonej oraz oblodzonej, przy czym poszczególne kategorie miały różną wagę. Największe znaczenie wg ADAC miało zachowanie opon na nawierzchni mokrej, a w drugiej kolejności – na zaśnieżonej.
Ponadto zwracano uwagę na komfort użytkowania, wpływ opon na zużycie paliwa, a także na tempo i sposób zużywania się bieżnika. W każdej kategorii przyznawano ocenę, zaś suma ocen decydowała o liczbie punktów i miejscu w rankingu.
Skala ocen według ADAC:
- bardzo dobra
- dobra
- zadowalająca
- dostateczna
- niedostateczna
Warto zauważyć, że na podium znalazły się tylko dwa modele opon, które uzyskały ocenę dobrą. Żaden model nie uzyskał oceny bardzo dobrej, natomiast jednemu przyznano notę niedostateczną. Ostateczne wyniki rankingu prezentują się następująco:
- Continental WinterContact TS 860 (dobra)
- Dunlop Winter Response 2 (dobra)
- Firestone Winterhawk 3 (zadowalająca)
- Nokian WR D4 (zadowalająca)
- Goodyear UltraGrip 9 (zadowalająca)
- Dębica Frigo 2 (zadowalająca)
- ESA Tecar Super Grip 9 (zadowalająca)
- Sava Eskimo S3 Plus (zadowalająca)
- Vredestein Snowtrac 5 (zadowalająca)
- Pirelli Cinturato Winter (zadowalająca)
- Semperit Master Grip 2 (dostateczna)
- Nankang SV3 (niedostateczna)
Pierwsze miejsce zajął model Continental WinterContact TS 860. Eksperci wskazali, że opony Continental są dobrze zbalansowane i zachowują wysokie właściwości pod względem prowadzenia na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, ale również dobrze sprawdzają się na suchej. Tylko w kategorii komfortu prowadzenia przyznano ocenę niższą niż dobra, a mianowicie dostateczną.
Drugie miejsce przypadło oponom Dunlop Winter Response 2. O decyzji testerów zadecydowały niuanse, bo w poszczególnych kategoriach opony Dunlop uzyskały dokładnie takie same noty jak Continentale. Doceniono w tym modelu zachowanie na mokrej, suchej i zaśnieżonej nawierzchni, a także generowanie niskich oporów toczenia.
Podium zamykają opony Firestone Winterhawk 3, które oceniono najwyżej spośród siedmiu modeli, które uzyskały notę zadowalającą. Testerzy zwrócili uwagę na dobre zachowanie opon na suchej nawierzchni, a także na niski poziom zużycia paliwa. Model ten wypadł jednak gorzej od liderów pod względem zachowania na mokrej nawierzchni.
Warto także zwrócić uwagę na polski akcent w zestawieniu, czyli opony Dębica Frigo 2. Budżetowe ogumienie polskiego producenta zajęło wysokie szóste miejsce, wyprzedzając m.in. opony słoweńskiej Savy oraz włoskiego Pirelli.
Najgorzej w całym zestawieniu wypadły natomiast chińskie opony Nankang SV3, którym przyznano najniższe noty pod względem prowadzenia na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni.
Ponad 100 lat działalności stowarzyszenia
Współczesne ADAC powstało na bazie założonego w 1903 roku Niemieckiego Stowarzyszenia Motocyklistów. Dzisiaj to jednak użytkownicy czterech kółek stanowią znakomitą większość stowarzyszenia. ADAC przez kolejne lata działalności angażował się w poprawę bezpieczeństwa na drogach czy działalność proekologiczną. Dzięki tym działaniom stowarzyszenie urosło do rangi jednej z najbardziej wpływowych organizacji w Niemczech.
ADAC od dziesiątek lat zajmuje się testowaniem samochodów, ale także części samochodowych i gadżetów, jak wspomniane opony, czy chociażby samochodowe foteliki dziecięce. W historii działalności ADAC znajdziemy też testy komunikacji miejskiej, tuneli drogowych, przydrożnych miejsc wypoczynku a nawet… jakości wody w kąpieliskach. To dzięki tak szerokiej działalności ADAC urosło dzisiaj do rangi jednego z największych światowych lobbystów.
Zwycięzca testu | |
Continental WinterContact TS860 |
Jeśli nie przekonują Cię przetestowane opony, możesz poszukać zamienników w innych
rozmiarach. Każdy model samochodu posiada alternatywy, które można założyć – zmiana może wpłynąć na właściwości jezdne i
pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy. Jeśli nie wiesz, jakie odpowiadają Twojemu modelowi,
sprawdź zamienniki opon dla rozmiaru 175/65 R14.
Wynik testu opon