Opony Dunlop
Kraj pochodzenia
Dunlop Tyres to producent opon pochodzący z Wielkiej Brytanii. Obecnie Dunlop należy do grupy Goodyear Tire and Rubber Company.
Historia Dunlop
Historia marki Dunlop rozpoczęła się w 1888 roku, kiedy to syn Johna Boyda Dunlopa zmagał się z jazdą na swoim trójkołowcu. Wycieczki rowerowe zostały mu zalecone przez lekarza, jako nietypowe lekarstwo na przeziębienie. W celu usprawnienia jazdy dziecku Boyd opracował pasujące do trójkołowca opony, wykonane z płótna połączonego z płynną gumą. Pomysły Dunlopa okazały się ogromnym przełomem w całej dziedzinie światowego transportu. Wynalazek J. B. Dunlopa został wykorzystany przez cyklistę Williego Huma, który dzięki nowym oponom zdołał wygrać mnóstwo wyścigów rowerowych. Rozpoczęło to legendarną serię wyścigów Dunlopa. Trzy lata później marka wygrywa wyczerpujący wyścig rowerowy na trasie Paryż – Wiedeń. W roku 1922 powstała pierwsza opona Dunlopa, która wykorzystywała stalowe pręty i płócienną obudowę. Ten wynalazek potroił długość życia przeciętnej opony.
Zaledwie dwa lata później Dunlop zwycięża w 24-godzinnym motocyklowym wyścigu Le Mans, w którym drużyny pracują całą dobę, dbając o opony, zapasy paliwa i części hamulcowe. W 1927 roku kapitan Malcolm Campbell pobija samochodowy rekord prędkości na ziemi. Jego Sunbeam o mocy 350 KM osiąga aż 333 km/h, jadąc na oponach marki Dunlop. W 1958 roku Dunlop staje się właścicielem Formuły 1. Cztery lata później marka zaczyna opracowywać lek na zjawisko zwane aquaplaningiem – utratą przyczepności na mokrej nawierzchni przy wysokich prędkościach. Dunlop stale zwycięża w Formule 1. W 1968 roku Dunlop wygrywa szaleńczy maraton na trasie Londyn – Sydney, prowadzący przez Europę, Azję i Australię.
W 1988 roku Dunlop obchodził swoje setne urodziny, wygrywając kolejny z rzędu wyścig Le Mans. Dziesięć lat później brytyjski producent opracowuje system DSST (Dunlop Self-Support Technology), umożliwiający pojazdom jazdę na przebitej oponie. Zaledwie rok później marka opracowała innowacyjny system wykrywania spadku ciśnienia w oponach, umieszczając w niej odpowiednie elektroniczne czujniki.
Dunlop obecnie
Nowy wiek przynosi mnóstwo zmian w Dunlopie. W 2000 roku marka integruje się z Goodyear Tire and Rubber Company, tworząc połączenie sukcesów w wyścigach z nowoczesnymi technologiami i zasobami. Marka w 2002 roku staje się pionierem w technologii asymetrycznej rzeźby bieżnika, pomagającej uzyskiwać optymalne połączenie sportowego charakteru, bezpieczeństwa i niskiego hałasu. W celu poprawy wytrzymałości opon, Dunlop stosuje wkładki z kevlaru w ich bocznych ścianach. Marka dba również o środowisko naturalne. Jakiś czas temu opracowano oponę Ensave 97, składającą się w 97% z materiałów wolnych od paliw kopalnych.
Marka Dunlop jest obecnie skoncentrowana na ulepszaniu i kreowaniu nowoczesnych technologii produkcji opon. Oto najważniejsze i najbardziej innowacyjne z nich:
- Hydro-Paddle Technology – konstrukcja wykorzystująca strategicznie umiejscowione rowki bieżnika, pomagające szybko i skutecznie odprowadzić wodę z powierzchni opony. Dzięki tej technologii opona lepiej trzyma się mokrej nawierzchni, zapewniając lepszą przyczepność i właściwości jezdne.
- Multi-Pitch Tread Design Technology – marka Dunlop odkryła, iż pewne częstotliwości dźwięku mogą się wzajemnie eliminować. W tym celu opony Dunlop projektuje się z wykorzystaniem różnych rozmiarów bloków bieżnika. Sprawia to, że opony marki Dunlop wyróżniają się spośród konkurencji zmniejszonym poziomem hałasu.
- Dunlop Self-Supporting Technology – wzmocnione ściany boczne opon Dunlop pozwalają na jazdę z prędkością 80 km/h nawet po całkowitej utracie ciśnienia powietrza.
- Traction Web Technology – opony Dunlop posiadają wzorzec bieżnika przypominający sieć pająka. Dzięki temu projektowi opony znacznie lepiej odprowadzają wodę, co oznacza lepszą przyczepność i prowadzenie.
Dunlop ciekawostki
- Zakład Dunlopa, znajdujący się w miejscowości Erdington pod Birmingham, zajmował swoją powierzchnią aż 160 hektarów, a fabrykę i biura znajdujące się na jego terenie nazywano Fortem Dunlopa.
- Na oponach marki Dunlop jeździli tacy kierowcy, jak Jackie Stewart, Jim Clark, Phil Hill, Jack Brabham, Graham Hill oraz John Surtees.
Modele opon Dunlop
Rekomendacja:
1 miejsce w Test opon zimowych "Auto Bild" 2014 w rozmiarze 225/50 R17
Rekomendacja:
1 miejsce w Test opon letnich "Auto Motor und Sport" 2015 w rozmiarze 225/50 R17
Rekomendacja:
1 miejsce w Test opon letnich "Auto Bild Performance" 2015 w rozmiarze 225/40 R18
Rekomendacja:
1 miejsce w Test opon zimowych ADAC 2015 w rozmiarze 165/70 R14
Rekomendacja:
1 miejsce w Test opon zimowych ACE 2015 w rozmiarze 225/50 R17
Rekomendacja:
1 miejsce w Test opon zimowych "Auto Bild" 2010 w rozmiarze 245/45 R18
Rekomendacja:
2 miejsce w Test opon letnich ACE 2012 w rozmiarze 205/55 R16
Rekomendacja:
2 miejsce w Test opon letnich "Auto Express" 2011 w rozmiarze 225/45 R17
Rekomendacja:
3 miejsce w Test opon letnich "EVO" 2012 w rozmiarze 235/40 R17
Rekomendacja:
3 miejsce w Test opon letnich Gute-Fahrt 2019 w rozmiarze 225/40 R18
Rekomendacja:
9 miejsce w Test opon letnich ADAC 2012 w rozmiarze 165/70 R14
Rekomendacja:
4 miejsce w Test opon zimowych ADAC 2020 w rozmiarze 235/55 R17
Rekomendacja:
3 miejsce w Test opon letnich Auto Bild 2017 w rozmiarze 235/50 R18
Rekomendacja:
2 miejsce w Test opon letnich ADAC 2018 w rozmiarze 175/65 R14
Rekomendacja:
7 miejsce w Test opon letnich "Australian Motor" 2015 w rozmiarze 235/35 R19
Rekomendacja:
11 miejsce w Test opon zimowych ADAC 2012 w rozmiarze 165/70 R14
Rekomendacja:
4 miejsce w Test opon całorocznych "Auto Bild" 2011 w rozmiarze 185/60 R15
Rekomendacja:
4 miejsce w Test opon letnich "Sport Auto" 2012 w rozmiarze 235/35 R19 i 295/35 R19
Rekomendacja:
2 miejsce w Test opon letnich semi slick "Auto Bild" 2013 w rozmiarze 225/45 R18
Rekomendacja:
9 miejsce w Test opon letnich "Auto Review" 2015 w rozmiarze 225/45 R17
Rekomendacja:
3 miejsce w Test opon letnich Auto Bild 2017 w rozmiarze 235/50 R18
Rekomendacja:
3 miejsce w Test opon letnich Auto Bild 2017 w rozmiarze 235/50 R18
Rekomendacja:
3 miejsce w Test opon letnich Auto Bild 2017 w rozmiarze 235/50 R18
Rekomendacja:
4 miejsce w Test opon zimowych ADAC 2020 w rozmiarze 235/55 R17