Test opon zimowych ADAC 2018 w rozmiarze 205/55 R16
Test opon zimowych 205/55 R16 – ADAC 2018 – znamy zwycięzców
Zbliżający się wielkimi krokami sezon zimowy motywuje do zapoznania się z najnowszą ofertą producentów opon zimowych. W tym sezonie wybór jest naprawdę duży. Dlatego pomocny dla wszystkich kierowców, których czeka zakup ogumienia, może być najnowszy test opon zimowych, wykonany przez niemiecki automobilklub ADAC. Specjaliści z ADAC przetestowali kilkanaście modeli w rozmiarze 205/55 R16 i wyłonili zwycięską trójkę, wskazując przy tym wady i zalety wszystkich testowanych opon.
ADAC jest niemieckim automobilklubem założonym w 1903 roku. Zgodnie ze swoim statutem, ma on za zadanie monitorować i promować transport drogowy, sporty motorowe i turystykę, a także wspierać ochronę środowiska i edukować w sprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. ADAC posiada również własną sieć pomocy drogowej, która charakteryzuje się bardzo wysoką skutecznością usuwania awarii. Organizacja testuje także nowe samochody i części, zajmuje się badaniami bezpieczeństwa ruchu, oferuje ubezpieczenia komunikacyjne, a także organizuje liczne imprezy, festyny i zjazdy aut. Do zadań stowarzyszenia należy też coroczne testowanie najnowszych modeli opon letnich i zimowych.
Historia testów wykonywanych przez ADAC sięga roku 1970 kiedy to stowarzyszenie po raz pierwszy przeprowadziło w praktyce analizę samochodów pod kątem awaryjności. W kolejnych latach testy były powtarzane i rozwijane. W latach 90. organizacja znacznie poszerzyła swoją działalność w tym kierunku i rozpoczęła testowanie nowych samochodów pod kątem ich walorów ekologicznych. W 1997 roku otwarte zostało specjalne centrum, gdzie oprócz samochodów testowano także foteliki dziecięce i bagażniki dachowe. 2 lata później ADAC zyskał możliwość przeprowadzania testów zderzeniowych. Oprócz typowo samochodowych testów, ADAC przeprowadzał także badania nad jakością wody w kąpieliskach nad europejskimi morzami, analizował bezpieczeństwo w tunelach i na promach, przydrożne miejsca wypoczynku, a nawet prowadzone były testy dotyczące bezpieczeństwa przewożenia choinki na dachu samochodu.
Wyniki testów opon zimowych 2018
Opony w rozmiarze 205/55 R16, o których piszemy w tym podsumowaniu stosowane są głównie w samochodach klasy kompaktowej (C) i średniej (D). W ten typ opony wyposażone są m.in. takie samochody jak bardzo popularne w Polsce VW Golf i Passat, Ford Mondeo i Focus, Skoda Octavia, Opel Astra i Vectra czy Toyota Avensis.
Charakterystyczne dla testów jest to, że opony, które uzyskują najniższe wyniki punktowe, zajmują najwyższe miejsca w teście. I tak w tegorocznym zestawieniu najlepsze okazały się:
- Continental WinterContact TS860
- Goodyear UltraGrip 9
- Dunlop Winter Sport 5
Zadowalającą jakością i dobrym radzeniem sobie w trudnych zimowych warunkach wykazały się również modele:
- Kleber Krisalp HP 3
- Michelin Alpin 5
- Nexen Winguard SnowG WH2
- Fulda Kristall Control HP 2
- Vredestein Snowtrac 5
- Bridgestone Blizzak LM 001 Evo
- Nokian WR D4
- Yokohama BluEarth Winter (V905)
- Kumho WinterCraft WP51
- Pirelli Cinturato Winter
Natomiast najgorzej w testach wypadły:
- Semperit Speed-Grip 3
- Laufenn IFIT LW31
Przegląd zwycięzców:
Miejsce pierwsze w zestawieniu zajął Continental WinterContact TS860, czyli kolejny model opony z legendarnej linii niemieckiego koncernu. Od kilku lat opony oznaczone symbolem „TS” zajmują czołowe miejsca w testach. Nie inaczej jest z TS860, która otrzymała najlepszą notę w teście opon zimowych ADAC. Model ten charakteryzuje się bardzo krótką drogą hamowania, a także świetnym prowadzeniem na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Nowatorski system odprowadzania wody zapewnia bezpieczeństwo podczas wystąpienia gołoledzi. Opony Continental od lat produkowane są z myślą o zróżnicowanej nawierzchni, zarówno suchej, mokrej, oblodzonej i zaśnieżonej, które to można spotkać w okresie zimowym w Europie Środkowej. Model ten sprawdzi się więc idealnie na polskich drogach.
Miejsce drugie czyli Goodyear UltraGrip 9, to nieco tańsza opcja, ale w niczym nie ustępująca zwycięzcy zestawienia. Opona firmy Goodyear również charakteryzuje się krótką drogą hamowania w trudnych warunkach. UltraGrip 9 wykonany jest z mieszanki gumowej z dodatkiem żywic i olejów roślinnych. Takie rozwiązanie zapewnia dobrą przyczepność na każdej nawierzchni, niezależnie od tego czy jest to śnieg czy błoto. Odpowiednio umieszczone rowki o różnej grubości są odpowiedzialne za szybkie usuwanie wody na zewnątrz opony.
Zamykająca zwycięską trójkę opona Dunlop Winter Sport 5 łącznie otrzymała 2,3 punkty. Poprzednia wersja opony Dunlop Winter Sport 5 była tak dobra, że zaufano jej nawet w stajni Mercedesa, gdzie była fabrycznie montowana do Mercedesów Klasy C. W najnowszej wersji rozwinięto wszystkie sprawdzone rozwiązania i dodano wiele nowych, dzięki czemu osiąga aż o 10% lepsze wyniki niż jej poprzedniczka. Opona bardzo dobrze radzi sobie z odprowadzaniem wody i pośniegowego błota, a także znakomicie trzyma się drogi. Dzięki odpowiedniej konstrukcji możemy liczyć na bezproblemowe przyspieszanie, hamowanie i podjeżdżanie pod górę na śliskiej nawierzchni.
Zwycięzca testu | |
Continental WinterContact TS860 |
Jeśli nie przekonują Cię przetestowane opony, możesz poszukać zamienników w innych
rozmiarach. Każdy model samochodu posiada alternatywy, które można założyć – zmiana może wpłynąć na właściwości jezdne i
pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy. Jeśli nie wiesz, jakie odpowiadają Twojemu modelowi,
sprawdź zamienniki opon dla rozmiaru 205/55 R16.
Wynik testu opon