Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Czy warto zainwestować w opony Run Flat?


Czy warto zainwestować w opony Run Flat?

Wielu użytkowników samochodów niejednokrotnie zastanawia się, co to jest Run Flat. Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta – opony Run Flat to specjalnie wzmacniane modele, które umożliwiają jazdę przez kilkadziesiąt kilometrów nawet po ich przebiciu. Dzięki tej zalecie cieszą się one stale rosnącym zainteresowaniem kierowców, zadowolonych z możliwości bezpiecznego kontynuowania podróży także po uszkodzeniu opony.

Historia opon Run Flat

Pierwowzór opon Run Flat zaprezentowany został w 1934 roku. Pozwalał on na krótkie przejęcie obciążenia, jednak nie zapewniał możliwości dalekiej jazdy. W kolejnych latach trwały intensywne prace nad wynalezieniem opony, która pozwoli na przejechanie wielu kilometrów nawet po przebiciu.

Od 1955 roku nastąpił dynamiczny rozwój sektora opon Run Flat – niektóre z rozwiązań tamtych czasów, takie jak Lifeguard Racing Shield z 1965 roku, czy Self Supporting Tyre z 1978 roku stosowane są aż do dzisiaj.

Ważny jest też rok 1987. Przedstawione zostało wówczas auto Porsche 959, które na standardowym wyposażeniu jako pierwszy samochód w historii posiadało opony typu Run Flat. Wybrane zostało wówczas ogumienie Bridgestone RE71, a firma wciąż prezentuje nowe modele, które wykorzystują nowoczesne technologie.

Charakterystyka ogumienia Run Flat

Opony Run Flat to specjalny model ogumienia, który umożliwia jazdę po utracie ciśnienia. Zależnie od technologii wykorzystywanej przez konkretne marki, odległość oraz rozwijana prędkość zwiększają się. Najlepsze pozwalają na poruszanie się z prędkością do 80km/h w zasięgu nawet 80 kilometrów (takimi możliwościami możemy cieszyć się korzystając z Bridgestone Driveguard). Wyróżniamy dwa rodzaje tego typu opon: o wzmocnionej konstrukcji oraz z pierścieniem nośnym.

Z modeli Run Flat można korzystać zarówno w sezonie zimowym, jak i letnim. Zimowe wersje są nieco twardsze, przez co obniżają komfort podróżowania. Są za to bardzo przydatne – w trakcie zimy nie zawsze jesteśmy w stanie zauważyć kryjące się pod śniegiem zagrożenia, które mogą uszkodzić nasze opony. Właśnie w takich sytuacjach technologia Run Flat przydaje się najbardziej.

Co zrobić, gdy nadejdzie czas sezonowej zmiany ogumienia? Należy pamiętać, że wymiana opon Run Flat powinna zostać wykonana przez wyspecjalizowany serwis wulkanizacyjny, wyposażony w odpowiednie maszyny. Jakiekolwiek błędy podczas ich montażu mogą spowodować uszkodzenie ogumienia i brak wysokich osiągów w trakcie dużych prędkości.

Rodzaje opon Run Flat

Na rynku dostępne są różne rodzaje opon, które pozwalają na jazdę po przebiciu. Modele o wzmocnionej konstrukcji posiadają gumową wkładkę w bocznych ściankach, która pełni rolę amortyzacyjną w momencie spadku ciśnienia. Równoczesne umocnienie stopki opony sprawia, że jej przebicie jest nie do zauważenia – wykryją je jedynie specjalne czujniki ciśnienia.

Kolejnym z typów ogumienia Run Flat są modele z pierścieniem nośnym. Zastosowany wewnętrzny pierścień pełni funkcję nośnika. Uniemożliwia on zapadnięcie się karkasu i zapewnia wystarczający kontakt bieżnika z podłożem.

Przy opisywaniu opon Run Flat warto też wspomnieć, że na rynku oponiarskim istnieją także modele, które korzystają z samouszczelniania. Są one wyposażone w dodatkową, wewnętrzną warstwę uszczelniającą, która sprawia, że po przebiciu powietrze nie ucieka. Modele RFT radzą sobie z rozcięciami o długości nawet kilku centymetrów i zachowują przy tym swoje właściwości, natomiast warianty samouszczelniające z taką dziurą sobie nie poradzą.

Jaki model warto więc wybrać, by nie martwić się o swoje bezpieczeństwo w trakcie jazdy? Doskonałym przykładem ogumienia, na którym można jeździć po przebiciu, są opony Bridgestone z technologią DriveGuard, które oficjalnie klasyfikowane są jako RFT, czyli opony Run Flat. Znana na całym świecie marka stworzyła uniwersalne ogumienie, które można zastosować w prawie każdym samochodzie osobowym (wymagany jest jedynie system TPMS). Modele z DriveGuard posiadają wzmocnioną boczną ściankę, jednak dzięki zastosowaniu składników tradycyjnych opon nie są sztywne, pozwalając na komfortowe podróżowanie. Umożliwiają skuteczną jazdę po przebiciu, nie tracąc swoich parametrów w zmiennych warunkach pogodowych i zachowując się jak typowe znane nam opony. Co sprawia, że te modele są lepsze od konkurentów typu Run On Flat? Brak konieczności dodatkowego modyfikowania zawieszenia w celu zapewnienia odpowiedniego komfortu prowadzenia.

Warto zauważyć, że modele te oferują nam bezpieczeństwo w przypadku uszkodzenia ogumienia w różnych miejscach – przebicia ściany bocznej, krawędzi lub okolicy klocków i lamelek. Bridgestone wprowadził technologię DriveGuard do kilku swoich modeli, między innymi Turanza T005, Weather Control A005 i Blizzak LM005.

Szczegółowe informacje o Bridgestone Driveguard:

"Modele wykorzystujące technologię DriveGuard klasyfikuje się jako RFT, czyli Run Flat Tyre. Oferują bezpieczeństwo, wygodę i wszechstronność zastosowań. W porównaniu ze standardowymi oponami RFT, technologia DriveGuard wyróżnia się specjalną konstrukcją ściany bocznej. Jest ona elastyczniejsza, co ułatwia montaż, a zarazem nie wymaga poprawiających komfort jazdy modyfikacji zawieszenia. "

bridgestone
Michał Kaczmarek Bridgestone

 

Michał Kaczmarek, Product Manager Bridgestone

Zastosowanie modeli Run Flat

Opony Run Flat są często montowane w wysokiej klasy samochodach o dużej mocy, wykorzystywanych do podróżowania po długich trasach. Pozwalają na pokonywanie wielu setek kilometrów bez problemów z panowaniem nad samochodem w przypadku utraty ciśnienia w oponie.

Zwyczajowo, tego typu ogumienie powinno być stosowane w pojazdach fabrycznie przystosowanych do jazdy na oponach typu Run Flat. Posiadają one specjalnie zmodyfikowane elementy zawieszenia, systemy wspomagania i stabilizacji toru jazdy. W sprzedaży dostępne są także modele Run Flat, takie jak modele Bridgestone, dedykowane do tradycyjnych samochodów osobowych.

Zalety i wady opon Run Flat

Opony Run On Flat mają pewne zalety, dzięki którym cieszą się stale rosnącą popularnością. Wśród głównych pozytywów tego typu ogumienia należy wymienić znaczne zwiększenie bezpieczeństwa podróżowania, spowodowane mniejszym ryzykiem utraty sterowności po przebiciu opony.

Run Flaty są znacznie bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne, takie jak najazd na krawężnik czy wpadnięcie w dziurę w jezdni. Nie wymagają też natychmiastowej wymiany – w niektórych przypadkach pozwalają na dojazd do wybranego miejsca w zasięgu 80 kilometrów (Bridgestone DriveGuard). Dają również możliwość podróżowania bez konieczności wożenia w bagażniku koła zapasowego.

Chociaż zalety Run Flatów są dość istotne, ogumienie to wykazuje również pewne wady. Przede wszystkim jest to wyższa cena i ciężar opon. Stosując model Run Flat należy być przygotowanym na pogorszenie komfortu jazdy – znacznie gorzej tłumi on hałasy i nierówności jezdni.

Ze względu na swoje zalety opony RunFlat są cenione przez kierowców, którzy wymagają od swoich samochodów maksymalnej niezawodności. Równolegle niższy komfort podróżowania, przy jednoczesnej wysokiej cenie sprawia, że wielu użytkowników obawia się stosowania ich w pojazdach, decydując się na tradycyjne modele ogumienia. Nikt nie kwestionuje jednak ich wpływu na bezpieczeństwo w podróży, dlatego coraz więcej kierowców decyduje się właśnie na ten typ ogumienia.