Jak poprawnie zmienić koło?
No i stała się najgorsza rzecz! Mamy kapcia. Zmiana koła na ogół nie przysparza nikomu trudności, ale czy wszyscy wiemy, jak należy to zrobić właściwie? Jak szybko i sprawnie uporać się z kłopotliwym problemem? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad.
Bezpieczna wymiana opony
Na początek znajdź bezpieczne miejsce, w którym można zatrzymać swoje auto. Pamiętaj o zaciągnięciu hamulca ręcznego i wrzuceniu biegu (najlepiej pierwszego bądź wstecznego). W samochodach z automatyczną skrzynią biegów zaleca się włączenie opcji P (parking). Przed przystąpieniem do dalszych czynności wyciągnij koło zapasowe, lewarek, klucz do kół; przygotuj rękawiczki i blokady pod koła. Jeżeli ich nie posiadasz, może to być cegła, kamień bądź gruba gałąź.
Wyprostuj koła przednie do jazdy na wprost. Po przeciwległej stronie samochodu podłóż pod koła blokady, które uniemożliwią ewentualne toczenie się auta. Zabezpiecz też miejsce naprawy przed innym członkami ruchu.
Przed podniesieniem samochodu za pomocą lewarka należy w pierwszej kolejności poluzować śruby mocujące koło z piastą. Pamiętajcie, aby nie „szarpać” kluczem, a pomocy nogi używać tylko w ostateczności. Warto zaopatrzyć się w klucz do kół z teleskopowym (wysuwanym) ramieniem. Wtedy nie będziemy musieli używać dużej siły do luzowania i dokręcania śrub. Warto również odkręcić boczną szybę na wypadek, gdy będziemy potrzebowali dostać się do wnętrza samochodu.
Wymiana przebitej opony podczas jazdy
Podłóż lewarek w miejsce do tego przystosowane. Producenci aut wskazują takie punkty za pomocą specjalnych przetłoczeń na progach. W starszych konstrukcjach spotyka się wspawane belki z otworem na lewarek. W nowszych konstrukcjach stosuje się lewarki z podstawą „rynienkową” – zachodzącą na rant progu. Jeżeli nie masz pewności co do miejsca podłożenia lewarka – sprawdź w instrukcji. Gdy to nic nie da, najbezpieczniejszym punktem jest łączenie progu ze słupkiem (słupek – część karoserii, do której przykręca się zawiasy drzwi).
Podnosząc samochód, pamiętaj aby unieść go na odpowiednią wysokość, tak aby była ona wystarczająca na umieszczenie nowego koła (napompowanego). Nie przesadzajmy z wysokością podnoszenia – im wyżej, tym środek ciężkości samochodu oddala się od podłoża, co powoduje coraz większą utratę stabilności pojazdu.
Odkręcając śruby mocujące koło, zapamiętaj ich miejsce! Postaraj się ich nie pomylić. Śruby mocujące koła mają gwint drobnozwojny, który w dopasowuje się do otworu, w ten sposób znacznie poprawia się samohamowność gwintu, która zabezpiecza śrubę przed odkręceniem. Zatem dobrze jest, gdy trafi ona na swoje miejsce. Następnie ostrożnie ściągnij koło z przebitą oponą.
Prawidłowe założenie koła
Ostatnim krokiem jest założenie przygotowanego wcześniej koła zapasowego. Wkręć palcami śruby (na początku nie używaj klucza, ponieważ możesz uszkodzić gwint śruby i otworu) umieszczając je we właściwych otworach.
Gdy samochód jest jeszcze uniesiony, dokręć ostrożnie, używając klucza do kół, wszystkie śruby i pamiętaj o odpowiedniej kolejności – następna jest zawsze śruba przeciwległa. Taki sposób dokręcania umożliwi zamocowanie koła dokładnie w osi piasty (dzięki stożkowym otworom w feldze i stożkowym główkom śrub). Pamiętaj o dokręceniu śrub po opuszczeniu samochodu na podłoże. Wtedy również obowiązuje kolejność przeciwległych śrub.
Po wymianie koła należy udać się niezwłocznie do wulkanizatora, gdzie naprawimy „złapanego kapcia” i zamienimy go z założonym zapasem (wynika to z różnic w wysokości bieżnika lub budowy opony). Ach, ale przed tym nie zapomnijcie wyciągnąć blokad spod kół.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |