Jak uniknąć poślizgu?
Ryzyko wpadnięcia w poślizg jest szczególnie duże w okresie jesienno-zimowym. Kałuże, lód, śnieg i leżące liście są czynnikami, które sprawiają, że auto ślizga się po nawierzchni drogi. Jednak poślizg na drodze może mieć miejsce o każdej porze roku i to bez względu na doświadczenie i umiejętności kierowcy.
Dlaczego dochodzi do poślizgu samochodu? Przegląd czynników zewnętrznych.
Poślizg to zjawisko, które u wielu osób wywołuje przerażenie. Nie bez znaczenia jest też nawierzchnia, na jakiej się poruszamy. Najbezpieczniej jest naturalnie na suchym asfalcie, który nie ma śladów zużycia i innych niedoskonałości. Delikatne poślizgi możemy odczuwać na drogach szutrowych (tzw. luźna nawierzchnia). Zdecydowanie najtrudniej idealny kierunek jazdy utrzymać na jezdniach pokrytych lodem, śniegiem, wodą, mokrymi liśćmi lub innymi zabrudzeniami (takimi jak chociażby olej).
W okresie jesienno-zimowym należy zwrócić szczególną uwagę na pojawiający się na drodze lód. Bardzo groźny jest przede wszystkim tzw. czarny lód, a więc gołoledź, której nie widać na pierwszy rzut oka. Jest to zjawisko niewidoczne podczas jazdy, a przy tym występujące tylko miejscowo, co osłabia czujność kierowców. Jednak nie jest to jedyna przyczyna powstawania poślizgów.
Większą ostrożność należy zachować na mostach, wiaduktach oraz w otoczeniu zbiorników wodnych. Czasami do poślizgu doprowadzić może nawet niewielka plama oleju (lub inne zabrudzenie) na drodze, dlatego kierowca powinien zachować koncentrację przez cały czas. W przeciwnym wypadku, gdy dojdzie do zagrożenia, nie będzie umiał w porę na nie zareagować.
Poślizg spowodowany aquapalningiem
Aquaplaning ma miejsce wówczas, gdy woda gromadzi się pod oponami szybciej, niż ciężar samochodu jest ją w stanie wyprzeć. W efekcie znajdująca się pod ciśnieniem woda tworzy pod oponą cienką warstwę, które oddziela gumę od nawierzchni drogi. W ten sposób opona traci przyczepność, a kierowca traci kontrolę nad autem i wpada w poślizg. Im więcej jest wody i im większa jest prędkość, tym większe jest niebezpieczeństwo. Samochód, który nie ma przyczepności, jest trudny w sterowaniu i ciężko nim zahamować.
Więcej o tym zjawisku można przeczytać w osobnym artykule dotyczącym tego, czym jest aquaplaning.
Dobry stan auta, a unikanie poślizgu
Naszą uwagę powinien też zwrócić stan techniczny auta. Prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg jest większe w przypadku jazdy na amortyzatorach w złym stanie, które nie zapewniają odpowiedniego docisku opony do jezdni. W sposób szczególny odczuwać możemy to podczas pokonywania nierówności – wówczas o poślizg spowodowany nieodpowiednią pracą amortyzatorów bardzo łatwo.
Najwięcej zależy jednak od samych opon. Kluczowe jest odpowiednie dobranie ich do warunków panujących na jezdni – w skrajnie zimowej aurze dla pełnego bezpieczeństwa potrzebne będą opony zimowe, jednak nie powinno korzystać się z nich w okresie letnim. Nie bez przyczyny mandat można otrzymać także za zły stan ogumienia – zużyty bieżnik nie zapewnia odpowiedniej przyczepności i może być czynnikiem, który w decydującym momencie może nas zawieść, np. w niespodziewanym momencie wprowadzić auto w poślizg.
Warto pamiętać, że na wpadanie w poślizg ma także wpływ nasza jazda. Niezwykle dynamiczne pokonywanie tras wpływa na ryzyko uślizgu, a najwięcej przypadków wypadków nim spowodowanych ma miejsce na skutek przekroczenie dozwolonych prędkości.
Jak wyjść z poślizgu?
Jak hamować, kiedy już dojdzie do poślizgu? – To pytanie, które zadaje sobie wielu kierowców. Najlepszym rozwiązaniem jest prewencja, więc unikanie wpadania w poślizg poprzez dostosowywanie prędkości jazdy do warunków panujących na drodze. Co zrobić, gdy mimo ostrożności dojdzie do uślizgu kół? Właściwych zachowań jest wiele i zależne są od konkretnej sytuacji i samochodu, którym podróżujemy.
Przede wszystkim dążyć należy do wytracania prędkości bez używania hamulca. W przypadku utraty przyczepności przez tylne koła (nadsterowność) zazwyczaj zaleca się wykonanie kontry kierownicą, co ma pomóc w naprowadzeniu auta na odpowiedni tor jazdy. Skręt powinien być wykonany w tym kierunku, w którym ucieka tył samochodu. Jeśli jednak spotka nas poślizg spowodowany utratą przyczepności przednich kół, powinno się zdjąć nogę z pedału gazu, co pomoże zwiększyć docisk przodu samochodu, następnie zmniejszyć skręt kierownicy, a później ponownie go wykonać.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |