Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Wybór opon samochodowych stanowi nie lada wyzwanie. Kluczowym dla wszystkich kierowców kryterium powinno być bezpieczeństwo zarówno ich samych, towarzyszących im pasażerów, jak i pozostałych uczestników ruchu podczas jazdy. Opony mają jednak wiele niezrozumiałych symboli, takich jak 3PMSF, a ich nieprawidłowe odczytanie może przyczynić się do niewłaściwej decyzji zakupowej. W niniejszym artykule przyjrzymy się jednemu z tych oznakowani i odpowiemy na pytanie nurtujące wielu kierowców: co w praktyce daje oznaczenie 3PMSF?

3PMSF – co oznacza?

W 2012 roku zostały wprowadzone regulacje dotyczące oznaczeń opon stosowanych w samochodach osobowych. Jest to znaczne ułatwienie dla każdego kierowcy, pozwalające na szybkie i poprawne rozróżnienie modeli ogumienia na poszczególne sezony.

3 Peak Mountain Snow Flake, czyli w skrócie 3PMSF to oznaczenie, przedstawiające płatek śniegu wewnątrz obrysu trzech górskich szczytów. W przypadku opony 3PMSF symbol ten informuje, iż dają one gwarancję bezpieczeństwa oraz niezawodności na śniegu.

Można by więc założyć, że symbol 3PMSF dotyczy opon zimowych. Nie jest to błędne myślenie, choć warto dodać, że oznaczenie to może także pojawić się na ogumieniu wielosezonowym. Część modeli całorocznych przechodzi bowiem specjalistyczne testy i również zostaje „nagrodzone” tym symbolem.

Opony zimowe 3PMSF – idealne na ciężkie zimowe warunki

Opony zimowe mają zagwarantować bezpieczeństwo nawet podczas wymagających warunków atmosferycznych, takich jak śnieg czy lód. Łatwość ruszania, zachowanie pojazdu na zakrętach czy w końcu hamowanie w trudnych warunkach pogodowych to parametry świadczące o wysokiej jakości ogumienia na chłodniejszą część roku. Symbol alpejski, który posiadają opony zimowe 3PMSF daje pewność i gwarancję, że model jest w pełni przystosowany do trudnej zimowej rzeczywistości.

Opony 3PMSF są testowane w specjalistycznych warunkach. Tor testowy powinien być płaski i pokryty 5-centymetrową warstwą śniegu. Temperatura utrzymująca się w odległości 1 metra od podłoża musi wynosić od -2 do -15 °C, a wartość dla śniegu w jego górnej warstwie to między 4 a -15 °C. W takich warunkach testowana opona przynajmniej w 6 na 10 wykonanych prób musi okazać się lepsza od opony wzorcowej. Tylko wówczas ogumienie jest uznawane za przystosowane do użytku w surowych zimowych warunkach i może otrzymać certyfikat 3PMSF.

Symbole 3PMSF oraz M+S – zasadnicze różnice

Na oponach zimowych oraz całorocznych często widnieje symbol M+S. W teorii oznacza on to samo co 3PMSF, jednak niesie zupełnie inną informację dla kierowcy. M+S, czyli z angielskiego mud+snow jest przeznaczony na błoto oraz śnieg. Symbolem tym producent wskazuje, że bieżnik opony został zaprojektowany z myślą o jeździe po błotnistych i zaśnieżonych drogach.

Oznaczenie to nie wymaga jednak od producenta przeprowadzania dodatkowych testów zewnętrznych. W przypadku symbolu 3PMSF opony zostały natomiast skrupulatnie przetestowane pod kątem zachowania w warunkach zimowych. Łatwo jest więc wskazać, które oznaczenie jest bardziej miarodajne i powinno być kryterium dokonywania zakupu.

Bezpieczeństwo dzięki 3pmsf – opony całoroczne najlepsze na zimę?

Obecnie coraz większą popularność zdobywają opony całoroczne, które na ogół są kompromisem pomiędzy osiągami modeli letnich i zimowych. Może się wówczas pojawić obawa, że ogumienie nie poradzi sobie w skrajnych warunkach pogodowych. Nic bardziej mylnego!

Ogumienie wielosezonowe z oznaczeniem M+S, czyli wskazaniem producenta o dobrym zachowaniu na błocie i śniegu, jest dobrą, ale nie najlepszą opcją na zimę. Za tę można bowiem uznać te modele całoroczne, które uzyskały oznaczenie 3PMSF w wyniku rygorystycznych testów. Przy takim wyborze mamy pewność, że poza dobrymi osiągami w cieplejszej części roku nasza opona zagwarantuje również bezpieczeństwo zimą.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?