Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Ciśnienie w oponach


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Kierowcy często nie poświęcają wystarczająco dużo czasu oponom w swoim samochodzie. O ile o ich wymianie latem i zimą pamiętają prawie wszyscy, podobnie jak wielu kierowców pamięta o sprawdzaniu głębokości bieżnika, to regularne sprawdzanie ciśnienia jest często zaniedbywane. To błąd, ponieważ jest to jeden z najważniejszych elementów odpowiadających za bezpieczeństwo podczas jazdy.

Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe?

Prawidłowe ciśnienie w oponach różni się w zależności od modelu samochodu. Często spotykaną wartością jest 2,2 bara. Szczegółowe dane zazwyczaj znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu albo na specjalnej naklejce, która może znajdować się na słupku albo drzwiach od strony kierowcy lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. W przypadku jej braku, informacje o prawidłowych wartościach można znaleźć na stronie internetowej producenta. Przy odczytywaniu tych informacji należy zwrócić uwagę na to, że liczby te są podane zarówno dla przedniej, jak i tylnej osi, ponieważ mogą one różnić się od siebie. Zależy to od rozłożenia wagi w pojeździe. Natomiast pod żadnym pozorem nie mogą one różnić się pomiędzy kołami na tej samej osi. To bardzo niebezpieczna sytuacja, podczas jazdy samochód będzie ściągany w stronę opony o niższym ciśnieniu. Szczególnie jest to odczuwalne podczas hamowania.

Zbyt niskie i zbyt wysokie ciśnienie w oponach

We współczesnych samochodach jest wiele systemów bezpieczeństwa między innymi ABS, kontrola trakcji i system kontroli pasa ruchu. Jednak ostatecznie wszystkie one bazują na odpowiedniej przyczepności opon do drogi. W końcu jest to jedyny element samochodu, który styka się z podłożem. Poza tym nieprawidłowe ciśnienie oznacza zwiększenie kosztów eksploatacji pojazdu, ponieważ powoduje większe spalanie paliwa oraz znaczne skrócenie żywotności opon. Niskie ciśnienie w oponach niesie ze sobą wiele negatywnych konsekwencji. Wydłuża się droga hamowania, reakcje pojazdu są wolniejsze i większe są szanse na wpadnięcie w poślizg. Opony w takiej sytuacji znacząco szybciej się zużywają, co może skończyć się ich pęknięciem w czasie jazdy. Negatywne konsekwencje ma także zbyt wysokie ciśnienie, które nie tylko pogarsza komfort jazdy, szczególnie na nierównych nawierzchniach. Ma również wpływ na bezpieczeństwo, zmniejszając powierzchnię styku opony z jezdnią, a przez to zmniejszając przyczepność. Dodatkowo przy wpadnięciu w dziurę lub uderzeniu w krawężnik większe jest prawdopodobieństwo uszkodzenia koła.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

W przypadku warunków domowych można to zrobić za pomocą podręcznych ciśnieniomierzy. Również prawie wszystkie pistolety do pompowania kół, są w nie wyposażone. Występują one w wersji analogowej ze wskaźnikiem i wskazówką lub z wyświetlaczem cyfrowym. Ich obsługa jest banalnie prosta, wystarczy przyłożyć końcówkę urządzenia do wentyla i odczytać wynik. Należy jednak pamiętać o tym, że tanie urządzenia mogą mieć spore błędy pomiaru. Dokładniejsze są niestety nieco droższe, zazwyczaj posiadają homologację potwierdzającą wiarygodność ich pomiarów. Jeżeli nie chcemy płacić, możemy skorzystać z kompresorów na stacjach benzynowych, które obecnie znajdują się na większości stacji. Pozwolą one zmierzyć ciśnienie i od razu napompować opony do odpowiedniej wartości. Najnowsze modele kompresorów są elektroniczne i ich obsługa polega na ustawieniu żądanej wartości na ekranie, a po podłączeniu urządzenie automatycznie napompuje koło.

Ważne jest również pytanie: kiedy powinieneś sprawdzać ciśnienie w ogumieniu samochodu osobowego? Warto robić to przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą. Dobrze jest wyrobić sobie nawyk sprawdzania go na stacji benzynowej przy każdym tankowaniu. Od 2014 roku w nowych samochodach obowiązkowo montowane są czujniki ciśnienia w oponach. Taki system automatycznie alarmuje, gdy spadnie ono w którymś z kół poniżej określonego poziomu. Jednak z reguły informuje on kierowcę dopiero, wtedy kiedy ciśnienie powietrza w oponach znacznie odbiega od normy.

Ciśnienie w oponach zimowych i letnich

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że jednym z czynników wpływających na ciśnienie w oponach jest temperatura otoczenia. Powodem jest rozszerzalność cieplna gazów, która sprawia, że gazy zwiększają swoją objętość po podniesieniu ich temperatury i zmniejszają po obniżeniu. Dokładnie to samo dzieje się z powietrzem w oponach. Latem, kiedy temperatury są wysokie, ciśnienie w oponach w naturalny sposób się zwiększa. Powodem tej zmiany jest to, że wypełniające je powietrze zwiększa swoją objętość i jednocześnie nie ma dokąd uciec, będąc zamknięte w oponie. Analogicznie podczas mrozów ciśnienie się zmniejsza. Dlatego należy sprawdzać ciśnienie w oponach po gwałtownych zmianach temperatury na zewnątrz i odpowiednio je regulować. Ile wynoszą możliwe wahania? Jest to około 0,1 bara różnicy na 10 stopni Celsjusza zmiany temperatury. Dlatego na przykład w przypadku długo utrzymujących się mrozów w okolicach -20 stopni warto zwiększyć ciśnienie w oponach o 0,2 bara do czasu powrotu wyższych temperatur.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?