Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Jak czytać oznaczenia opon?


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Oznaczenia na oponach stosowane przez producentów mogą na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowane i nieczytelne. Jednak ich prawidłowe odczytanie jest ważne zarówno dla właściwego doboru ogumienia, jak i jego późniejszej bezproblemowej eksploatacji. Dlatego warto nauczyć się, jak czytać oznaczenia opon.

Najważniejsze oznaczenia opon samochodowych

Najbardziej istotne dla każdego kierowcy jest dobranie prawidłowego rozmiaru opon dla posiadanego auta. Pomyłka przy kupnie zagraża bezpieczeństwu podczas jazdy lub w ogóle uniemożliwi założenie danego ogumienia. Producenci samochodów podają dla każdego pojazdu listę pasujących rozmiarów. Można ją znaleźć między innymi w instrukcji obsługi lub na stronie internetowej. Oznaczenia opon informujące o ich rozmiarze występują w postaci kilku cyfr zapisanych w taki, zmienny sposób: 205/55 R16. Pierwsza liczba 205 to szerokość opony zmierzona milimetrach. Z kolei 55 to jej profil, czyli stosunek szerokości do wysokości. Natomiast 16 to średnica felgi w calach, a występująca przed nią litera R informuje o budowie radialnej, która obecnie jest standardem i prawie całkowicie zastąpiła starsze opony diagonalne.

Drugą ważną informacją jest kod daty produkcji składający się z 4 cyfr. Dwie pierwsze wskazują na tydzień, a kolejne dwie na rok wyprodukowania. Na przykład zapis 2419 oznacza ogumienie wyprodukowane w 24 tygodniu 2019 roku. Według stosowanej w Polsce normy za nowe i w pełnowartościowe uznaje się opony nie starsze niż 3 lata od daty produkcji. Bardzo istotne dla bezpieczeństwa są także indeks nośności i prędkości. Pierwszy z nich informuje o maksymalnym obciążeniu jednego koła, drugi o maksymalnej prędkości, z jaką można jechać przy maksymalnym obciążeniu. Te oznaczenia opon umieszczane są za opisanym wyżej rozmiarem i występują w postaci dwóch cyfr i litery. Ich przykładowy zapis to 91V, aby poznać wartości wyrażone w kilogramach i kilometrach na godzinę należy skorzystać ze specjalnych tabel wspólnych dla wszystkich producentów ogumienia. W tym przykładzie 91 to symbol 615 kilogramów, a V 240 km/h.

Oznaczenia opon mogą także informować o sposobie ich prawidłowego montażu. W przypadku modeli o rzeźbie asymetrycznej, czyli z innym wzorem po wewnętrznej i zewnętrznej stronie, będą to napisy OUTSIDE i INSIDE. Informują one o tym, która strona ma być zwrócona na zewnątrz pojazdu. Z kolei w sytuacji, gdy mamy do czynienia z bieżnikiem kierunkowym często stosowany jest napis ROTATION i strzałka pokazująca, w którym kierunku ma się kręcić opona podczas jazdy. Podobną funkcję pełnią oznaczenia LEFT, RIGHT oraz FRONT, REAR.  Sygnalizują one prawidłową stronę samochodu lewą lub prawą, a także przednią lub tylną oś. Prawidłowy montaż jest kluczowy dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Dlatego należy zwrócić na te oznaczenia szczególnie dużą uwagę.

Specyficzną grupą oznaczeń, jakie można znaleźć na boku ogumienia, są symbole runflat. Zależnie od producenta opon, ogumienie może przyjmować różne formy. Przykładowo model Bridgestone oznaczony jest jako RFT, a ROF używane jest przez firmy Goodyear i Dunlop.

Sezonowe oznaczenia na oponach

Symbole na bocznych ścianach mogą informować również o tym, czy dany produkt jest modelem zimowym, całorocznym, czy letnim. Najbardziej przejrzyste i usystematyzowane są oznaczenia opon zimowych. Wynika to z tego, że Unia Europejska w 2012 roku wydała dyrektywę wprowadzającą jeden uniwersalny symbol. Ma on postać trzech szczytów górskich i wpisanego w nie płatka śniegu. Producent może go użyć, tylko jeśli dany model przejdzie niezależne badania, które potwierdzą jego skuteczność na śniegu. Testy te są ujednolicone i odbywają się na ośnieżonej nawierzchni. Droga hamowania badanego modelu jest w ich trakcie porównywana ze standardową oponą. Pomyślne zaliczenie tego sprawdzianu wymaga wyniku co najmniej o 25% lepszego przynajmniej w 6 próbach na 10. Dlatego właśnie symbol ten jest gwarancją odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa.

Na ogumieniu przeznaczonym na zimę często można znaleźć też M+S. Litery te są skrótem od angielskich słów mud i snow, czyli błoto i śnieg. Jednak warunki ich stosowania nie są ściśle określone. Symbol ten stanowi deklarację producenta, że dany model jest lepszy od produktów typowo letnich i radzi sobie również w bardziej wymagających warunkach. Litery te mogą być umieszczane również na ogumieniu uniwersalnym przeznaczonym do jazdy przez cały rok. Warto to wiedzieć, ponieważ oznaczenia opon całorocznych nie są usystematyzowane – producenci używają własnych symboli. Z reguły przedstawiają one cztery pory roku lub inny łatwy do zinterpretowania obrazek. Wskazówką są też napisy takie jak: „All Season”, „4Seasons” lub „All Weather”.

Najtrudniej opisać oznaczenia opon letnich, ponieważ często rozpoznać je można po prostu po braku wymienionych wyżej liter M+S oraz braku symbolu trzech szczytów górskich i płatka śniegu. Producenci uznają po prostu, że jest to najbardziej podstawowy typ opon i informować należy raczej o tym, że dany model jest zimowy lub całoroczny. Zdarza się, że poszczególne firmy umieszczają na swoich produktach słoneczko i chmurkę z padającym deszczem. Mają one informować, że dane ogumienie sprawdzi się zarówno podczas jazdy po suchych, jak i mokrych nawierzchniach. Jednak nie ma przyjętych odgórnie oznaczeń opon letnich.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczny atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Jak odczytać wiek opony?
Nakrętki na wentyle samochodowe
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?