Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Jak odczytać wiek opony?


Jak odczytać wiek opony?

Wiek opony to jedno z podstawowych zagadnień, jakie interesuje kierowców planujących zakup nowego ogumienia lub posiadających już własny komplet. Data produkcji ma bowiem wpływ na zachowanie parametrów istotnych pod kątem bezpieczeństwa i codziennej eksploatacji. Jak sprawdzić wiek opony, co mówią o nim przepisy i jakie ma on znaczenie?

Jak sprawdzić wiek opony?

Na boku każdej opony – zarówno do samochodów osobowych i dostawczych, jak i motocykli – widoczny jest cały szereg znaków. Poszczególne symbole informują użytkowników o rozmiarze, sezonie, indeksach nośności i prędkości czy dodatkowych wzmocnieniach. Na wszystkich egzemplarzach – niezależnie od ich klasy czy producenta – musi znaleźć się również numer DOT, umieszczone w nieco wklęśniętej, owalnej obwódce. Zazwyczaj znajduje się on od zewnętrznej strony koła – tak, by możliwe było jego odczytanie w momencie, gdy opona jest zamontowana w pojeździe. Jest to skrót od Department of Transportation, czyli amerykańskiego Departamentu Transportu. Obejmuje on 12 liter lub cyfr, spośród których początkowe symbole wskazują na fabrykę, w której wykonano oponę, natomiast cztery ostatnie cyfry – na przybliżoną datę produkcji ogumienia.

Jak odczytać wiek opony? Dwie pierwsze spośród czterech ostatnich cyfr oznaczają tydzień, natomiast dwie kolejne – rok wytworzenia danego egzemplarza. Przykładowo oznaczenie 2412 będzie informowało nas, że opona została wyprodukowana w 24 tygodniu 2012 roku. Niekiedy można napotkać również numer złożony z 3 cyfr, wskazujący na datę produkcji. Takie oznaczenie było stosowane przed rokiem 2000. Jak określić wiek opony, która opuściła fabrykę jeszcze w ubiegłym stuleciu? W trzycyfrowym zapisie dwa pierwsze numery wskazywały tydzień, a trzeci – ostatnią cyfrę dekady. Aby uniknąć pomyłek odnośnie dziesięciolecia, w którym wykonano dany egzemplarz, przy numerach DOT umieszczano dodatkowe oznaczenie, na przykład trójkąt dla lat 90-tych.

Wiek opon a przepisy

Jak długo możemy używać opon, by były one bezpieczne podczas jazdy? W Polsce kwestię tą reguluje norma PN – C94300 „Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport.” Zgodnie z jej wytycznymi każdy egzemplarz w ciągu 3 lat od daty produkcji może być magazynowany oraz sprzedawany bez obaw o utratę parametrów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Jeżeli na stronie oferującej ogumienie nie podano informacji odnośnie daty wyprodukowania wybranego modelu, zazwyczaj otrzymamy towar nie starszy niż 3 lata od chwili jego powstania.

Wiek opon a przepis to jedno. Powinniśmy jednak pamiętać również o umownej granicy, wskazującej na maksymalny możliwy okres eksploatacji posiadanego kompletu. Jest ona nieco trudna do precyzyjnego określenia, gdyż zależy od wielu zróżnicowanych czynników. Przyjęło się, że prawidłowo przechowywane i konserwowane ogumienie utrzyma swoje optymalne właściwości przez okres około 10 lat. Jest to maksymalny wiek opony, do którego zapewni nam ona niezbędne bezpieczeństwo w czasie jazdy. Jednocześnie niektórzy producenci samochodów zalecają, by wymieniać ogumienie na nowe po 6 latach użytkowania.

Dobrym nawykiem powinno stać się także regularne kontrolowanie stanu bieżnika, szczególnie w momencie, gdy wiek opony samochodowej przekroczy już 5 lat. Po tym czasie wskazane jest również wykonanie corocznego przeglądu u specjalisty, który potwierdzi dobrą formę ogumienia lub zasugeruje nam jego zmianę na nowe.

Czy wiek opony ma znaczenie?

Jeżeli wiek opony letniej lub zimowej wynosi poniżej 3 lat od daty produkcji, możemy uznać ją za nową. Prawidłowo magazynowana i eksploatowana, będzie służyć nam przez kilka kolejnych lat. Modele sezonowe najczęściej będą zdatne do użytku przez okres od 5 do 8 lat, natomiast całoroczne około 4 lat – o ile wysokość bieżnika nie wymusi ich wcześniejszej wymiany. Aby możliwie wydłużyć okres eksploatacji, warto zadbać o prawidłowe przechowywanie ogumienia poza sezonem. Optymalnym rozwiązaniem będzie umieszczenie opon w miejscu bez dostępu światła słonecznego, przewiewnym i o stałej, pokojowej temperaturze.

Ważnym kryterium jest nie tylko wiek opony zimowej lub letniej, lecz także jej stan techniczny i parametry. Jeżeli guma zaczyna pękać lub wybrzuszać się, a wysokość bieżnika osiąga graniczną wartość, konieczna będzie wymiana ogumienia na nowe. Kontrolując jego stan, warto sprawdzić również aktualną kondycję koła zapasowego. Jego konstrukcja również się starzeje, nawet w momencie, gdy z niego nie korzystamy. Z tego względu wskazany jest zakup nowego egzemplarza przynajmniej raz na 10 lat.

Czy wiek opony ma znaczenie? Choć jest to jedno z ważniejszych kryteriów, powinniśmy zawsze zwracać uwagę również na ogólny stan ogumienia. Aby podróżować bezpiecznie, w naszym samochodzie musi zostać zamontowany komplet opon nie starszych niż 10 lat, które nie wykazują oznak uszkodzeń, a ich bieżnik nie jest zbyt płytki. Dzięki temu ryzyko pęknięcia czy utraty panowania nad pojazdem zostanie ograniczone do minimum, a komfort przemieszczania się pozostanie na optymalnym poziomie.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.