Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Stan, w jakim znajdują się opony, jest czynnikiem kluczowym dla naszego bezpieczeństwa. Zużyta opona zimowa oznacza gorszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania na śniegu, natomiast zużyta opona letnia to gwarantowane kłopoty z trakcją na mokrej nawierzchni. Niestety, jeżdżąc w dobrych warunkach, często w ogóle nie zdajemy sobie sprawy z problemów z oponami. Dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób monitorować stan ogumienia i kiedy wymienić oponę na nową.
Wiek i bieżnik
Pierwszym parametrem, który powinien nas zainteresować, jest wiek opony. Ogumienie nie może być starsze niż 10 lat. Datę produkcji odczytujemy z kodu znajdującego się na boku opony – należy odszukać napis DOT, po którym następuje kombinacja cyfr i liter. Dla nas interesujące będą ostatnie 4 cyfry – 2314 oznacza, że oponę wyprodukowano w 23 tygodniu 2014 roku. Kolejną cechą, o której należy wspomnieć w kontekście problemu, jak rozpoznać zużytą oponę, jest głębokość bieżnika. Co prawda polskie prawo dopuszcza do użytku opony z bieżnikiem zaledwie 1,6 mm, jednak praktyka pokazuje, że kłopoty możemy mieć już w przypadku bieżnika o wysokości 3 mm dla opony letniej. Zużyta opona zimowa będzie zaś zagrożeniem nawet przy bieżniku o wysokości 4 mm. Miejsce, w którym należy mierzyć bieżnik, jest na oponie oznaczone i łatwe do odnalezienia. Pomiaru możemy dokonać za pomocą specjalnego przyrządu lub zwykłą suwmiarką, jeśli nie dysponujemy tym pierwszym.
Ciśnienie i utylizacja opony
Oprócz bieżnika i wieku kontrolować należy również ciśnienie. To szczególnie ważne w przypadku ogumienia bieżnikowanego – jeśli ciśnienie w oponie szybko się zmienia, najprawdopodobniej mamy do czynienia z uszkodzonym karkasem, czyli korpusem wykonanym ze stalowych linek. Pomiaru ciśnienia powinno się dokonywać rano lub po minimalnie 30 minutowym postoju – tylko wówczas pomiary nie będą przekłamane. Ciśnienie w kołach sprawdzajmy co najmniej raz na dwa tygodnie, w przypadku opon bieżnikowanych nawet częściej.
Ostatnią kwestią ważną w odniesieniu do wyeksploatowanego ogumienia, jest to, gdzie oddać zużytą oponę. Za wyrzucenie jej w niedozwolonym miejscu grozi bowiem wysoki mandat. Nieodpłatnie stare egzemplarze przyjmują sprzedawcy oraz warsztaty samochodowe. Ograniczonej liczbie (maksymalnie 5 sztuk) możemy również za darmo pozbyć się podczas zbiórki odpadów wielkogabarytowych.
Jak widać, monitorowanie stanu opony nie jest szczególnie skomplikowane ani kłopotliwe. Istotne jest jednak to, aby sprawdzanie stanu ogumienia weszło nam w nawyk i abyśmy robili to regularnie – to jeden z najważniejszych gwarantów dobrej trakcji i naszego bezpieczeństwa na drodze.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |