Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Jakie opony wybrać - całoroczne czy sezonowe?


Jakie opony wybrać - całoroczne czy sezonowe?

Mówiąc o bezpieczeństwie podczas jazdy samochodem, nie możemy zapominać o jednym z głównych czynników - ogumieniu. Na rynku znajdziemy wiele możliwości - modele sezonowe (zimowe lub letnie), całoroczne i letnie z homologacją zimową (te stanowią swego rodzaju nowość). Aby odpowiedzieć na pytanie, jakie opony wybrać, musimy przyjrzeć się ich konstrukcji, strukturze oraz charakterystycznych właściwościach.

Opona letnia, a zimowa

Podstawową różnicą pomiędzy oponami letnimi, a zimowymi, jest skład mieszkanki, z której są one zrobione. Guma, z której wykonane są modele letnie, umożliwia ich poprawne funkcjonowanie jedynie w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Kolejne różnice stanowią budowa i kształt. Wynika to oczywiście z tego, że ogumienie sezonowe ma za zadanie zapewnić dobrą przyczepność w ściśle określonych warunkach. Jakie opony na zimę? Modele dedykowane tej porze roku, muszą przede wszystkim dobrze "wgryzać się" w śnieg, a co za tym idzie - być elastyczne, aby utrzymać pojazd na drodze. Dlatego do ich produkcji wykorzystuje się mieszankę syntetycznego kauczuku i krzemu. Odpowiednia konstrukcja bieżnika i kształt opony zapewnia kontakt z podłożem na stosunkowo szerokim obszarze, przez co droga hamowania zostaje skrócona ponad dwukrotnie. Natomiast samo zachowanie kontroli nad pojazdem podczas prowadzenia staje się dużo łatwiejsze. "Zimówki" posiadają w bieżniku dużo więcej lameli (płytkich "nacięć"), niż letnie. Zimowy bieżnik posiada także szerokie rowki i duże kostki. Dzięki temu opona odprowadza więcej wody, śniegu i błota pośniegowego. Tym samym nie ślizga się i nie zakopuje w śniegu.

Najlepsze opony na lato, mają sprawdzić się w okresie od wiosny do jesieni. Ich zadaniem jest zagwarantowanie odpowiedniej przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni. Mieszanka, z której są produkowane to najczęściej syntetyczny kauczuk i sadza. Połączenie to nie daje takiej elastyczności, jak ma to miejsce w przypadku model zimowych. Jest to jednak uzasadnione, ponieważ opona nie zużywa się tak szybko. Wynika to z tego, że na suchej nawierzchni tarcie ogumienia i asfaltu jest dużo większe, a gdyby dołożyć do tego elastyczność, guma ścierałaby się znacznie szybciej. Jeśli chodzi o kształt modeli letnich, ich brzegi są bardziej "koliste", niż ma to miejsce w przypadku zimowych. Oprócz tego sam bieżnik jest nieco płytszy, a kostki znacznie mniejsze. Stanowi to również odpowiedź na pytanie: jak rozróżnić opony zimowe od letnich? Właśnie dzięki bieżnikowi i budowie. "Zimówki", sprawiają wrażenie bardziej masywnych, a bieżnik jest głębszy, zaś konstrukcja bardziej "ostra". Opony letnie natomiast, będą posiadały dużo mniej lameli, będą "okrąglejsze" i lżejsze.

Jak odróżnić opony zimowe i letnie od całorocznych?

Opony całoroczne, czy sezonowe? Celem stworzenia modeli wielosezonowych, było zapewnienie uniwersalnego rozwiązania, które zagwarantuje bezpieczeństwo - niezależnie od pogody czy pory roku. Na wstępnie należy jednak zaznaczyć, że opony całoroczne nigdy nie będą w stanie dorównać modelom sezonowym - przynajmniej w przypadku tych wysokogatunkowych. Nie oznacza to jednak wcale, że uniwersalne ogumienie nie znajduje zastosowania. Konstrukcja opon całorocznych jest bardzo podobna do zimowych. Główną różnicę stanowi skład mieszanki, którą wykorzystuje się podczas produkcji. Nie pomoże nam to jednak w kwestii tego, jak rozpoznać opony wielosezonowe. Zarówno w modelach sezonowych i całorocznych stosuje się te same typy bieżników. Wiedząc, jak wyglądają poszczególne z nich, jesteśmy w stanie odróżnić ogumienie sezonowe od całorocznego, np. poprzez mniejszą ilość lameli w oponach wielosezonowych niż w oponach letnich.

Są to:

  • bieżniki symetryczne
  • bieżniki asymetryczne
  • bieżniki kierunkowe

Najłatwiej jest rozróżnić opony sezonowe i całoroczne, w przypadku bieżnika asymetrycznego. Posiada on zazwyczaj dwie strony - letnią i zimową. Jeśli więc widzimy, że bieżnik opony znacząco różni się po obu stronach - z pewnością mamy do czynienia z modelem całorocznym. Jeśli zaś chodzi o typ kierunkowy bieżnika, w jego przypadku także występuje podział funkcyjny, jednak nieco inny, niż ma to miejsce w oponach asymetrycznych. Mianowicie - część barkowa posiada mniej lameli, odpowiadając warunkom letnim. Z kolei centrum bieżnika posiada ich dużo więcej, zapewniając przyczepność zimą. Dzięki temu wiemy, jak rozpoznać opony wielosezonowe.

Opony całoroczne - czy warto je kupić?

Przystosowanie opony do użytkowania w każdej temperaturze i warunkach na drodze jest trudnym zadaniem. Ogumienie wielosezonowe z pewnością nie gwarantuje takiego bezpieczeństwa jak sezonowe. Uniwersalna mieszanka gumowa, nie może twardnieć w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza, a jednocześnie musi odpowiednio zachowywać się w wyższych temperaturach. Budowa takiej opony, opiera się więc na kompromisach - właśnie z tego powodu nie osiągnie ona takich wyników jak jej sezonowe odpowiedniczki. Podejmując decyzję, czy kupić opony sezonowe, czy całoroczne, powinniśmy skupić się na tym, jaki dystans pokonujemy rocznie oraz w jakim obszarze się poruszamy.

Opony całoroczne są dobrym pomysłem w sytuacji, gdy:

  • poruszasz się głównie po obszarze miejskim, gdzie jezdnia jest odśnieżana;
  • preferujesz zachowawczy styl jazdy;
  • w ciągu roku nie pokonujesz dystansu większego, niż 6 tysięcy kilometrów.

Natomiast jeśli:

  • jesteś zwolennikiem dynamicznej, sportowej jazdy;
  • poruszasz się stosunkowo dużo poza miastem;
  • pokonujesz ponad 6 tysięcy kilometrów w ciągu roku;
  • chcesz zapewnić sobie, i pasażerom bezpieczeństwo,

zdecydowanie powinieneś wybrać opony sezonowe.

Opony letnie z homologacją zimową

Poruszając się głównie w obszarze miejskim, możemy nieco zaoszczędzić, stosując modele całoroczne. Cena opon wielosezonowych, nie różni się bowiem wiele od letnich czy zimowych - nie ponosimy jednak kosztów związanych z kupnem drugiego kompletu czy przechowywaniem go. Nowością na rynku, która zasadniczo kwalifikuje się do modeli wielosezonowych, jest ogumienie letnie z homologacją zimową, czyli najnowszym wynalazek firmy Michelin. Nie przypomina jednak wizualnie ani modeli letnich, ani zimowych. Jak zatem działa?

Powstanie tego typu opony ma związek z coraz cieplejszymi zimami na terenie Europy. Kierowcy coraz rzadziej muszą mierzyć się z dużą ilością śniegu, a jedynym czynnikiem wykluczającym użycie opon letnich w zimę, jest niska temperatura. Rozwiązanie tego problemu było celem opracowania nowej opony. Sam bieżnik jest co prawda przystosowany do pracy na śniegu, jednak dzięki innowacyjnej konstrukcji nie utrudnia on poruszania się również latem.