Kiedy zmienić opony na zimowe?
Gdy zbliża się zima, musimy odpowiednio przygotować do niej nasz samochód. Kiedy wymieniać opony na zimowe? I co jeszcze powinniśmy zrobić, żeby zima nie była nam straszna?
Przy jakiej temperaturze należy zmienić opony letnie na zimowe?
Wymiana opon na zimowe ma sens wtedy, gdy pojawi się śnieg – takie słowa często można usłyszeć od kierowców. Nie jest to jednak prawda. Opony zimowe zaprojektowane są tak, żeby umożliwiać lepsze prowadzenie, lepszą trakcję i krótszy dystans hamowania w każdych warunkach, gdy temperatura nie przekracza 7℃.
Dlatego jako najlepszy moment na wymianę opon uznaje się ten, w którym średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni. Jeśli zmiany dokonamy dużo wcześniej, narazimy się na ich szybsze zużycie, z kolei zwlekanie z wymianą może spowodować nieprzyjemne sytuacje na drodze w przypadku niespodziewanego opadu śniegu.
Na jakie opony zimowe się zdecydować i dlaczego?
Przed zbliżającą się wielkimi krokami zimą warto dokładnie przemyśleć wybór swojego ogumienia. Oblodzone lub ośnieżone trasy to prawdziwe wyzwanie dla opon i nie wszystkie poradzą sobie w takich warunkach idealnie. W tym celu od wielu lat przeprowadzane są testy, które pokazują niezdecydowanym klientom najlepsze opony na zbliżający się sezon. Pierwszy sprawdzian w 2019 roku przeprowadził znany i szanowany AutoBild. Przetestowanych pod kątem zachowania w różnych warunkach pogodowych zostało 50 opon. Jeden z najlepszych wyników uzyskał model Bridgestone Blizzak LM005.
Wypowiedź eksperta dotycząca modelu Blizzak LM005:
„Bridgestone projektując najnowszą oponę zimową Blizzak LM005 skupił się na kluczowych elementach – rzeźbie bieżnika i składzie mieszkanki. Dzięki temu na rynek trafia wyjątkowo zaawansowany produkt, stworzony dla osób pokonujących długie dystanse po drogach, które nie zawsze są odpowiednio odśnieżane lub uczęszczających w tereny o surowych, zimowych waunkach. W takich okolicznościach największe bezpieczeństwo i komfort podróżowania zapewnią jedynie dedykowane opony zimowe, takie jak Blizzak LM005, występujący również w wersji z technologią DriveGuard.”
Michał Kaczmarek, Product Manager Bridgestone
Bridgestone można nazwać firmą, której produkty warto wybierać. W poprzednich latach na podium znajdowały się też inne modele tego producenta, między innymi Bridgestone Blizzak LM001 czy Bridgestone Blizzak LM32 (według testów ADAC i AutoBild). Pokazuje to, że tegoroczny wynik nie jest przypadkowy.
W czym opony zimowe są lepsze od letnich i całorocznych?
Gdy poruszamy się zimą po drodze na oponach letnich nawet najmniejsza kałuża lub tafla lodu, czy nawet leżące na jezdni liście, są w stanie wprowadzić nas w niebezpieczny poślizg. Kiedy tylko na jezdni pojawi się śnieg lub lód, zaczniemy mieć poważne problemy. Droga hamowania wydłuży się na tyle, że w sytuacji awaryjnej niemal na pewno nie damy rady zatrzymać się na czas, co może mieć naprawdę poważne konsekwencje. Każda górka może okazać się przeszkodą nie do pokonania – mimo obiegowej opinii, może się tak stać, nawet gdy nasz samochód ma napęd na cztery koła. Nie będziemy w stanie nie tylko zahamować, ale nawet skręcić – przyczepność, a właściwie jej brak, nie pozwoli nam już zmienić kierunku jazdy. Podobnie jazda po zwykłej krętej drodze może stać się wyzwaniem nie do pokonania, bo próba przejechania większości zakrętów z prędkością, z jaką zrobilibyśmy to w normalnych warunkach, zazwyczaj skończy się wylądowaniem w przydrożnym rowie. Zalety opon zimowych sprowadzają się do tego, że tylko przy ich użyciu jesteśmy w stanie panować w zimie nad samochodem, jeśli poruszamy się po nieodśnieżonych drogach.
Opony całoroczne też nie zapewnią nam pełnego bezpieczeństwa zimą. Oczywiście, lepiej jeździć na takich niż na letnich. Jeśli mieszkamy w miejscowości, w której śnieg pada rzadko lub jej trasy są regularnie odśnieżane, opony wielosezonowe mogą okazać się wystarczające. W trudnych warunkach jednak nie dają rady dotrzymać kroku zimowym. Testy pokazują, że dystans hamowania modeli całorocznych na śniegu jest bliższy temu osiąganemu przez opony letnie. Jeśli chcemy być naprawdę bezpieczni na drodze zimą, ogumienie zimowe jest naszą jedyną możliwością.
Co poza zmianą opon?
Kluczowy w przygotowaniach do zimy okazuje się całościowy przegląd techniczny. Jeśli brakuje nam na to czasu lub najzwyczajniej w świecie nie znamy się na tym, a na sercu leży nam zapewnienie sobie i swoim bliskim bezpieczeństwa, najlepszym wyborem będzie pozostawić to specjalistom. W obecnych czasach ciężko jest takich znaleźć i tu z pomocą przychodzą serwisy typu Fast Fit. Ich pracownicy to wykwalifikowani mechanicy, którzy wiedzą jakie elementy samochodu należy sprawdzić przed zimą. Baza tego typu serwisów stale się powiększa, a nowe placówki pojawiają się już nie tylko w wielkich miastach.
Jeśli jesteśmy jednak pewni swoich umiejętności, możemy sami przygotować auto do zimy. Jak najszybciej trzeba zmienić płyn do spryskiwaczy na zimowy – letni w niskiej temperaturze zamarznie. Przy okazji można sprawdzić stan wycieraczek i je wymienić, jeśli są zużyte. Warto zaopatrzyć się w skrobaczkę albo odmrażacz w płynie. Jako że zimą wcześniej robi się ciemno, powinniśmy również zadbać o reflektory.
Żeby mieć pewność, że nasze auto uruchomi się zawsze, gdy jest potrzebne, niezbędny może się okazać w pełni sprawny akumulator. Dobrym pomysłem jest też zadbanie o sprawność hamulców. Należy skontrolować też stan płynu chłodniczego. Warto zatroszczyć się o karoserię i zabezpieczyć ją środkiem konserwującym, żeby ochronić ją przed działaniem soli, którą posypywane są drogi.
Nie można jednak zapominać o tym, że to opony mają największy wpływ na nasze bezpieczeństwo zimą, ze względu na bycie jedynym elementem, który bezpośrednio styka się z drogą. Bez ich wymiany na modele zimowe, nie możemy być w 100% pewni, że dotrzemy do celu bez nieprzyjemnych sytuacji na drodze.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |