Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Opony bieżnikowane


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Dla wielu użytkowników aut, zakup nowych opon to często duży wydatek. Koszt ten jednak trzeba od czasu do czasu ponieść nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale również z uwagi na obowiązujące na terenie Polski przepisy. Jednym ze sposobów na ograniczenie wynikających z tego tytułu kosztów jest zakup opon bieżnikowanych. Czy jednak tego typu ogumieniu rzeczywiście można zaufać?

Zalety opon bieżnikowanych

Współcześnie na terenie Polski działa mnóstwo firm zajmujących się bieżnikowaniem opon i trzeba uczciwie przyznać, że wiele z nich robi to w sposób profesjonalny, maksymalnie ograniczając ryzyko, że bieżnikowana opona okaże się wadliwa. Wysoki stopień bezpieczeństwa udaje się uzyskać przede wszystkim dzięki nowoczesnym maszynom i starannej selekcji opon, które mają zostać poddane bieżnikowaniu. Jeśli firma odpowiedzialna za bieżnikowanie ma dobrą opinię i zatrudnia doświadczonych oraz kompetentnych specjalistów, wówczas ryzyko otrzymania opony wadliwej staje się bardzo niskie. Najbardziej oczywiste zalety opon bieżnikowanych to ich dostępność i cena, która w stosunku do nowych opon może być 2, 3 lub nawet 4 razy niższa. Należy również wspomnieć, że bieżnikowaniem opon zajmują się nie tylko firmy usługowe ale również największe i najbardziej znane koncerny oponiarskie.

Wady opon bieżnikowanych

Założenie w samochodzie opon bieżnikowanych zawsze niesie ze sobą ryzyko. Nawet najbardziej kompetentny specjalista od selekcji może nie wychwycić każdej wady, ponieważ często są one po prostu niewidoczne. W ramach bieżnikowania nowy bieżnik nakłada się na tzw. karkas, czyli korpus opony wykonany ze splotu stalowych linek obleczonych gumą. Aby bieżnikowana opona dobrze spełniała swoje zadanie, odpowiednią jakość powinna prezentować nie tylko mieszanka, z której wykonamy bieżnik – nienaruszony musi być również karkas. Jeśli w trakcie „pierwszego życia” opony miał problemy z ciśnieniem w niej, uszkodzenie karkasu jest niemal pewne. Niestety tak naprawdę o tym, czy takie problemy miały, czy też nie miały miejsca, wie tylko sprzedawca starej opony. Niska cena takich opon wynika nie tylko z tego, że bieżnikowanie jest tańsze od wyprodukowania nowej opony, lecz przede wszystkim z faktu, że opony bieżnikowane niosą ze sobą różnorodne zagrożenia, z pęknięciem podczas jazdy włącznie.

Opony bieżnikowane – czy warto kupować

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zdarza się, że kilkukrotnie tańsze opony bieżnikowane prezentują nienajgorszą jakość. W kieszeni właściciela auta pozostaje parędziesiąt złotych (a w przypadku opony wyższej klasy nawet kila set) a poziom bezpieczeństwa pozostaje na satysfakcjonującym poziomie. Pamiętajmy, że opony bieżnikowane to zawsze w pewnym stopniu loteria i nawet renoma zakładu, który zajął się ich odnowieniem, nie gwarantuje w stu procentach niezawodności. Jeżeli decydujemy się na zakup takich opon najlepiej zaopatrzyć się w nie wśród renomowanych marek, które prowadzą własne bieżnikowanie. Wtedy możemy otrzymać nawet roczną gwarancje. Należy również zwrócić uwagę czy taka opona posiada niezbędny znak homologacji w postaci okrągłego znaku z literą „e”. Mimo wszystko eksperci rzadko kiedy rekomendują używanie bieżnikowanego ogumienia, ponieważ cechują się one szybszą zużywalnością i ich właściwości (np. głośność) mogą być gorsze od nowych odpowiedników. Mimo wszystko oszczędność wynikająca z kupna bieżnikowanych opon pozostaje kusząca, dlatego trudno spodziewać się, aby mogły one zniknąć z rynku.

Bieżnikowane ogumienie to znaczna oszczędność, dlatego rozwiązanie to w niektórych przypadkach bywa warte uwagi. Niestety takie opony niosą ze sobą ryzyko – nawet, jeśli zostały odnowione przez warsztat, któremu ufamy w stu procentach, nie mamy pewności, że dobra na pierwszy rzut oka opona nie odkryje swoich wad po pierwszych przejechanych stu kilometrach.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?