Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Opony całoroczne


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Sezonowa wymiana opon bywa uciążliwa. Problem stanowić nie tylko określenie momentu, w którym należy wymienić opony letnie na zimowe i odwrotnie, ale również przechowywanie dodatkowego kompletu ogumienia. Obecnie coraz mniej osób dysponuje garażem, pozostaje więc wydzielenie odpowiedniej przestrzeni we własnym domu. Rozwiązaniem tych niedogodności i jednocześnie alternatywą dla opon sezonowych są opony całoroczne.

Zalety opon całorocznych

Największe zalety opon całorocznych zostały określone już na wstępie tego tekstu – są one po prostu bardzo wygodnym rozwiązaniem. Korzystając z nich, nie przejmujesz się wymianą i unikasz konieczności przechowywania dodatkowego kompletu. Opony całoroczne znacznie lepiej od sezonowych sprawdzają się w nieprzewidywalnym klimacie, w którym warunki pogodowe zmieniają się jak w kalejdoskopie. Na terenie Polski mamy często do czynienia z dość łagodnymi i krótkimi zimami, w których okres faktycznie uzasadniający jazdę w zimówkach trwa miesiąc lub dwa. Podczas gdy topowe modele opon całorocznych pod względem drogi hamowania na śniegu i lodzie biją na głowę opony letnie, zimowym ustępują tylko nieznacznie. Z drugiej strony podczas ładnej pogody opony wielosezonowe gwarantują o wiele lepszą trakcję od zimowych i zużywają się znacznie wolniej od miękkich opon zimowych.

Wady opon wielosezonowych

Niestety ogumienie całoroczne ma również wady. Zanim się na zdecydujemy, powinniśmy pamiętać, że stanowi wygodny kompromis – na śniegu lub lodzie radzi sobie lepiej od letniego, ale w odróżnienia od opon zimowych z dodatkiem krzemionki i silikonu nie zawsze jest w stanie zachować satysfakcjonującą miękkość i, co za tym idzie, przyczepność. W mroźne lub – co gorsza – śnieżne dni prawdopodobieństwo poślizgu dla auta wyposażonego w opony całoroczne jest znacznie wyższe niż dla samochodu, w którym założono zimówki. W porównaniu z oponami letnimi opony całoroczne przegrywają również pod względem zużywania się na asfalcie przy dobrej pogodzie (mieszanka jest miększa, w związku z czym bieżnik o wiele szybciej się ściera) i znacznie słabiej odprowadza wodę podczas ulewy, co negatywnie wpływa na przyczepność.

Testy opon

Jeśli jednak zdecydujemy się pójść na kompromis i założyć opony wielosezonowe, najlepiej postawić na produkt, któremu można w pełni zaufać. Testy opon całorocznych są przeprowadzane przez wiele instytucji, w tym pism motoryzacyjnych o międzynarodowym zasięgu. Zatrudnia się do nich profesjonalnych kierowców i wynajmuje się tory testowe umożliwiające stworzenie w sztuczny sposób warunków maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych. Testy publikowane są raz na rok lub nawet częściej, dlatego warto trzymać rękę na pulsie. Zanim jednak zaufamy danemu testowi, należy dokładnie się mu przyjrzeć. Rzetelny test powinien dotyczyć różnych warunków pogodowych i zostać przeprowadzony na oponach wielu producentów. Należy też mieć dystans do testów sponsorowanych przez producentów, bo wynik może w nich być w nich narzucony.

Opony całoroczne to rozwiązanie wygodne i, jak się wydaje – jak najbardziej uzasadnione w polskim klimacie. Warto jednak stawiać na opony dobrej jakości, w przeciwnym razie można obniżyć swój poziom bezpieczeństwa.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?