Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Przebicie opony podczas jazdy to sytuacja niebezpieczna nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców. Nic więc dziwnego, że opony typu run flat cieszą się sporym, wciąż rosnącym zainteresowaniem.
Czym się wyróżniają?
Opony typu run flat odpowiadają na zapotrzebowanie kierowców, które pojawiło się w zasadzie od początku istnienia ogumienia samochodowego. Standardowa opona z obniżonym ciśnieniem powietrza zwana potocznie „flakiem” lub po prostu przebita, nie nadaje się do użytku,a dalsza jazda może zakończyć się wypadkiem lub uszkodzeniem pojazdu. W zasadzie od razu należy zjechać na pobocze, inaczej felga przetnie oponę, zniszczy się zawieszenie i przy dużej prędkości stracimy kontrolę nad pojazdem. Może się również zdarzyć, że na skutek dekompresji zwykła opona eksploduje.
Wszystko zmieniło się, gdy marka Bridgestone opracowała ogumienie do Porsche 959. Samochodu, który potrzebował naprawdę mocnych opon. Stał się on pierwszym pojazdem, który miał homologowane opony typu RunOnFlat. Z czasem technologia run flat stała się na tyle popularna i pożądana, że wkrótce kolejni topowi producenci, jak Michelin czy Pirelli, również rozpoczęły produkcję opon o analogicznych zastosowaniach. Firma Bridgestone do czasów obecnych kontynuuje tworzenie nowych modeli swojego ogumienia. Jednym z najnowszych jest model Driveguard, który umożliwia jazdę autem maksymalnie przez 80km po tym, jak na desce rozdzielczej otrzymamy komunikat o niskim ciśnieniu w oponie. Jest to możliwe dzięki specjalnej konstrukcji, w której ściany boczne utrzymują cały ciężar auta mimo niewystarczającego poziomu ciśnienia.
Twardość i konstrukcja opon run flat sprawia, że pomimo przebicia wytrzymują one obciążenie samochodu oraz niwelują groźnie wysoką temperaturę wytwarzaną w efekcie tarcia. Oczywiście nie można tak jechać w nieskończoność. Zalecana bariera prędkości wynosi 80 km/h, a zasięg – 80 km od miejsca zdarzenia. W dzisiejszym świecie to wystarczająca odległość, aby znaleźć bezpieczny postój i zakład wulkanizacyjny.
Opony typu run flat nie można naprawiać, pozostaje jedynie ich wymiana. Ceny tego rodzaju ogumienia należy do mocno zróżnicowanych i wynoszą od 250 do 800 zł za sztukę w zależności
od jakości, rozmiaru, producenta, klasy i przeznaczenia.
Montaż opon Run Flat
Warunkiem koniecznym, który trzeba spełnić przy montażu opon typu run flat jest posiadanie na wyposażeniu samochodu systemu monitoringu ciśnienia powietrza (TPMS). Montaż tego rodzaju ogumienia we własnym zakresie nie należy do najłatwiejszych, ponieważ bok lub stopka opony mogą ulec zniszczeniu. Dlatego producenci zalecają klientowi zakładanie opon run flat w serwisach wulkanizacyjnych z profesjonalnym wyposażeniem i doświadczonymi pracownikami.
Zalety opon Runflat
- większe bezpieczeństwo;
- brak konieczności posiadania zapasowego koła;
- duża wytrzymałość.
Wady opon Runflat
- wyższa cena;
- wyższa waga, większe opory toczenia;
- brak możliwości naprawy – konieczność wymiany.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |