Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
ET to jeden z najważniejszych parametrów montażowych felgi. Pokazuje, jak głęboko po przykręceniu do piasty koła felga będzie zlokalizowana w nadkolu. Kupując nowy komplet felg, należy zawsze dopasowywać ich ET do wytycznych podanych przez producenta samochodu.
Co to jest ET felgi?
Zdecydowana większość kierowców zapewne nie ma pojęcia, co to jest ET felgi. Jest to wyrażona w milimetrach odległość powierzchni montażu od jej osi symetrii. Odsadzenie obręczy koła samochodu ET jest jednym z podstawowych parametrów montażowych, obok średnicy otworu centralnego i rozstawu śrub.
Im mniejsze będzie oznaczenie ET w felgach, tym bardziej obręcz będzie wystawać na zewnątrz . Zasada działa również w drugą stronę – większe ET powoduje „schowanie się” felgi w nadkolu. Aby opona z felgą dobrze pasowały do siebie, szerokość felgi powinna być odrobinę węższa niż rozmiar ogumienia.
Jakie rodzaje ET wyróżniamy?
ET felgi może przyjmować wartości dodatnie, ujemne lub równe zeru. Przykładowo ET 40 oznacza, że felga zostanie osadzona głębiej w nadkolu o 40 mm, natomiast ET-40 określa, że będzie ona wysunięta w zewnętrzną stronę nadkola o 40 mm. W przypadku ET równego 0 mocowanie felgi pokrywa się z jej środkiem. Mówiąc prościej i na konkretnym przykładzie – porównując felgi z ET35 i ET40, ta pierwsza będzie o 5 mm bardziej wysunięta na zewnątrz.
Oprócz współczynnika odsadzenia równie ważna jest szerokość samej felgi. Model o tym samym ET, ale węższy, będzie mniej wystawał na zewnątrz nadkola niż felga szersza.
Jak zmiana ET wpływa na jazdę?
Jeżeli nowe ET nie odbiega znacząco od fabrycznego wymiaru, nie będzie ono miało żadnego wpływu na stopień zużycia poszczególnych elementów zawieszenia.
Zbyt duże przesunięcie w jedną lub drugą stronę, z przekroczeniem norm zalecanych przez producenta, może nieść ze sobą określone konsekwencje. Przy zbyt małym ET zewnętrzna część opony może trzeć o elementy nadwozia, co uniemożliwia jazdę. Jednocześnie szerszy rozstaw kół poprawia stabilność samochodu, szczególnie istotną w momencie pokonywania ostrzejszych zakrętów. Z tego powodu felgi o mniejszym ET są bardzo często stosowane w pojazdach sportowych.
W skrajnym przypadku przyjęcia zbyt dużej wartości ET możemy mieć problem z zamontowaniem koła. Zbytnie odchylenia od normy ET mogą też mieć wpływ na zużycie łożyska, zmienioną sterowność samochodu i inną szerokość toru jazdy.
Jak inaczej nazywa się ET?
ET to odległość od miejsca styku felgi z piastą do jej geometrycznego środka, zlokalizowanego w połowie jej szerokości. W Polsce najczęściej jest ono znane jako odsadzenie ET lub współczynnik odsadzenia felgi.
Sama nazwa ET felgi pochodzi od niemieckiego wyrażenia „EinpressTiefe”. Możemy spotkać się również z angielskim nazewnictwem – tutaj ET felgi występuje jako „offset”.
Czy zmiana ET jest dozwolona?
Ewentualna zmiana ET felgi jest ściśle podyktowana wytycznymi producenta samochodu. Zazwyczaj dopuszczalne są modyfikacje nieprzekraczające 2% odchylenia od wzorcowego modelu. Każdorazowo warto wziąć pod uwagę indywidualne predyspozycje posiadanego pojazdu – nierzadko miejsca w nadkolach jest tak niewiele, że jakakolwiek zmiana ET felgi może sprzyjać obcieraniu opon o błotniki, szczególnie w przypadku większego dociążenia samochodu.
Równie istotne pod kątem dalszej eksploatacji samochodu jest również zwiększenie odsadzenia ET. Zbyt duże może powodować tarcie felg o zacisk hamulca. Planując modyfikację odsadzenia ET, należy pamiętać, że zgodnie z polskimi przepisami koła pojazdu nie powinny wystawać poza zarys jego błotnika.
Nie należy stosować odmiennego ET na kołach z prawej i lewej strony pojazdu; podobnie ET powinno być identyczne na przedniej i tylnej osi pojazdu. Nie wolno samemu decydować o wartości ET – parametr ten jest ściśle określany na podstawie badań i testów producentów, w związku z czym jego dobór powinien być niezwykle staranny.
Jak sprawdzić ET felgi?
Jeżeli chcemy zastosować nowe ET felgi przy jednoczesnym zachowaniu rozstawu kół, powinniśmy skorzystać ze wzoru na obliczenie prawidłowego odsadzenia. Wystarczy podstawić do niego dane felgi fabrycznej oraz planowanego, nowego egzemplarza. Wynik równania wyznacza odpowiednik identyczny z fabrycznym rozmiarem felg.
Równanie na ET felgi jest następujące: od szerokości felgi nowej odejmujemy szerokość felgi fabrycznej, uzyskany wynik mnożymy razy 25, a następnie dzielimy na dwa. Ostatnim działaniem będzie dodanie do otrzymanego wyniku ET felgi fabrycznej.
Skąd wziąć parametr ET? Dokładny wymiar możemy odczytać z oznaczeń, wybitych przez producenta na wewnętrznej stronie felgi – będzie on znajdował się bezpośrednio po symbolu ET.
Wiele osób spośród nas nie zdaje sobie sprawy, co to jest ET oraz jaki wpływ ma ono na eksploatację pojazdu. Tymczasem jest to parametr dość istotny pod kątem ewentualnego zużywania się poszczególnych części zawieszenia, a także sterowności naszego samochodu. ET mniejsze niż w wytycznych producenta przyczynia się do zwiększenia rozstawu kół, przez co wystają one bardziej na zewnątrz auta. Większe ET powoduje przesunięcie całego koła bliżej wewnętrznej części nadkola. Modyfikacja ET jest możliwa, warto jednak podejmować decyzje rozważnie – pozwoli to uniknąć szybszego zużycia elementów podwozia, a także ewentualnych kłopotów z polskim prawem.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |