Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Pompowanie kół samochodowych azotem


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Azot to najliczniej występujący składnik powietrza atmosferycznego. Jest go aż 78%, czyli ponad 3,5-krotnie raza więcej, niż tlenu. Jest lżejszy od powietrza, niepalny i nie podtrzymuje procesu spalania.

Azot jako gaz do pompowania kół

Pompowanie kół azotem budzi duże kontrowersje w środowisku osób związanych z branżą motoryzacyjną. Jedni uważają, że takie rozwiązanie jest rozsądne i przynosi wymierne korzyści, inni zaś sądzą, że nie ma ono sensu. Gdzie leży prawda? Czy warto zapłacić więcej za napompowanie kół wyłącznie tym gazem?

Pompowanie azotem zwiększa żywotność opon

Według niektórych ekspertów i przeprowadzonych przez nich badań, pompowanie azotem kół samochodowych zwiększa żywotność opon. Ma to szczególne znaczenie w przypadku pojazdów przemysłowych, ciężarówek czy pojazdów specjalnych, takich jak ciągniki, kombajny czy wozidła przemysłowe. Opony do tych pojazdów kosztują bardzo dużo i warto o nie dbać. Większa ich żywotność sprawia, że znacznie spadają koszty eksploatacji pojazdu.

Pompowanie azotem w autach flotowych

W przypadku mniejszych samochodów ( samochodów dostawczych czy osobowych), pompowanie kół azotem opłaca się przy dużych przebiegach. Auta flotowe, które przejeżdżają nawet 100 – 150 tysięcy kilometrów rocznie powinny mieć pompowane koła tym gazem. Zwiększając trwałość opon w ten sposób można zaoszczędzić dużo pieniędzy – co najmniej kilkaset złotych rocznie na każdym samochodzie. Przy flocie liczącej 100 samochodów, oszczędność jest już całkiem spora i wynosi kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Pompowanie kół azotem w samochodach osobowych

Koła w autach osobowych również opłaca się pompować azotem. Opony wypełnione tym gazem pozostają napompowane nawet kilkukrotnie dłużej, niż opony wypełnione powietrzem. Dzięki temu łatwiej jest utrzymać odpowiednie ciśnienie przez dłuższy czas. Spadek ciśnienia o 0,2 Bara od wartości dopuszczalnej skraca żywotność opony o 10%, a spadek o 0,6 Bara nawet o połowę. Pompowanie opon azotem w znacznym stopniu minimalizuje ryzyko spadku ciśnienia.

Pompowanie kół azotem polecane przede wszystkim do felg stalowych

Felgi stalowe są mniej odporne na korozję niż te, które wykonane zostały ze stopów lekkich. Podczas pompowania azotem nie skrapla się woda pomiędzy oponą a felgą, co w znacznym stopniu minimalizuje ryzyko korozji na obręczy i przyczynia się do wzrostu jej żywotności.

Koszt

Napompowanie kół samochodu osobowego azotem kosztuje około 20 zł i zależy od wielkości kół. Najmniej zapłacimy za małe miejskie auta, a najwięcej za samochody terenowe i typu SUV.

Pompowanie azotem wbrew obiegowym opiniom nie jest nabijaniem ludzi w butelkę. Przyczynia się bowiem do oszczędności i poprawy bezpieczeństwa. Utrzymanie poprawnego ciśnienia w oponach przyczynia się do wzrostu ich żywotności.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Przechowywanie opon i kół
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?