Partnerem strony jest:

Oponeo.pl

Przechowywanie opon i kół


Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Przechowywanie kompletu opon lub kół na kolejny sezon potrafi być nieco kłopotliwe. Znaczna część właścicieli nie posiada odpowiedniego miejsca, w którym mogłaby złożyć drugi zestaw ogumienia lub magazynuje je przez kilka miesięcy w nieprawidłowy sposób. Tymczasem właściwe przechowywanie opon ma niebagatelny wpływ na utrzymanie ich w doskonałym stanie. Jak zatem robić to poprawnie i dlaczego warto sięgnąć po worki na opony?

Przygotowanie miejsca i samych opon do przechowywania

Aby zwiększyć żywotność posiadanego kompletu ogumienia, którego aktualnie nie użytkujemy, powinniśmy umieścić go w odpowiednim miejscu. Jak przechowywać opony samochodów? Przede wszystkim złóżmy je w suchym pomieszczeniu, w którym panuje temperatura w zakresie +5 do +25ºC. Powinny one znajdować się z dala od źródeł ciepła, rozpuszczalników i produktów ropopochodnych. Nie mogą być również wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, które przyspiesza starzenie gumy.

Zanim złożymy nasz zapasowy komplet opon w garażu lub piwnicy, powinniśmy w odpowiedni sposób go przygotować. Każdorazowo warto umyć ogumienie preparatami do pielęgnacji oraz skontrolować jego stan pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Wskazane jest także jego zabezpieczenie dedykowanym do tego celu produktem, który wydłuży żywotność gumowej mieszanki. Dzięki temu posiadany komplet będzie zadbany i gotowy do użytku w chwili, gdy zdecydujemy się wymienić opony zimowe na letnie lub odwrotnie.

Jak przechowywać opony z felgami?

Wielu właścicieli zastanawia się, jak przechowywać opony z felgami? Jeżeli posiadamy dwa osobne zestawy z obręczami na sezon letni i zimowy, powinniśmy magazynować je w wybrany spośród polecanych sposób. Kompletne koła możemy przykładowo ułożyć jedne na drugich w formie stosu, co jest jedną z popularniejszych opcji. Na podłożu powinno się umieścić folię bądź karton, który zabezpieczy je przed przypadkowym uszkodzeniem o chropowatą powierzchnię. Dodatkowo możemy również zastosować tekturowe podkładki pomiędzy kolejnymi kołami.

Drugą polecaną metodą przechowywania opon z felgami jest umieszczenie ich na specjalnym stojaku lub uchwycie. Taki stelaż możemy postawić na podłożu lub zawiesić na ścianie w dogodnym dla nas miejscu. Dzięki temu zapasowy komplet kół nie zajmie cennego miejsca w garażu czy piwnicy.

Przechowywanie opon bez felg

Nieco inaczej wygląda przechowywanie opon bez felg. W tym przypadku nie musimy obawiać się, że ciężka obręcz doprowadzi do ich deformacji, gdy ułożymy je w niewłaściwy sposób. Opony bez felg powinniśmy ustawić pionowo na bieżniku, pamiętając o zmienianiu ich położenia w miesięcznych odstępach czasu.

W przeciwieństwie do całych kół, opon bez obręczy nie możemy zawiesić na hakach. Przechowywanie opon bez felg na wieszakach spowoduje ich odkształcenie się, a w konsekwencji – uniemożliwi dalsze użytkowanie. Niezależnie od wybranej metody, możemy dodatkowo zabezpieczyć nasz komplet ogumienia za pomocą specjalnych pokrowców lub worków na koła.

Pokrowce i worki na koła

Aby uchronić nasz komplet na lato lub zimę przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych, możemy zadbać o jego dodatkowe zabezpieczenie. W tym celu przydatne będą pokrowce i worki na koła. Mocne, foliowe worki do przechowywania opon zmniejszą ryzyko zabrudzenia i kontaktu z promieniowaniem UV. Godne polecenia będą również wykonane z materiału pokrowce na opony, które dzięki wygodnej rączce ułatwią przenoszenie kół.

Jak przechowywać opony w worku, aby nie spowodować ich zniszczenia? Bardzo ważne będzie ich stosowne przygotowanie. Zanim sięgniemy po worki do opon, pamiętajmy o starannym wysuszeniu ogumienia. Jeżeli pozostanie ono wilgotne, istnieje ryzyko pojawienia się bąbli na wewnętrznej stronie gumy, prowadzących niekiedy do uszkodzenia opony. Przed wsadzeniem kół do worków należy również sprawdzić ich czystość. Jeśli były nieużywane przez dłuższy czas, w zakamarkach mógł nagromadzić się brud, który lepiej jest usunąć.

Przechowywanie a składowanie opon

Dla niektórych osób przechowywanie a składowanie opon to jedno i to samo. W rzeczywistości jednak są to dwie odmienne metody, służące magazynowaniu opon. Czym będą one różnić się między sobą?

Przechowywanie opon to sposób, który polega na ułożeniu ich we własnym garażu, na balkonie lub piwnicy. Niestety takie miejsca nie zawsze zapewniają optymalne warunki lub zwyczajnie brakuje w nich przestrzeni na ten cel. W takiej sytuacji warto wybrać drugie rozwiązanie, jakim jest składowanie opon w dedykowanych do tego celu budynkach.

Obecnie coraz więcej firm posiada specjalne hale i magazyny, w których – za odpowiednią opłatą – można bezpiecznie zmagazynować komplet ogumienia do następnego sezonu. Wybierając taką opcję, nie musimy obawiać się nieodpowiednich warunków czy samodzielnie dbać o regularną zmianę położenia ogumienia. Jak składować opony w profesjonalnym magazynie?

Zazwyczaj wystarczy, jeśli dostarczymy czyste ogumienie do wybranego punktu i uzgodnimy szczegóły jego magazynowania. Całą resztą zajmą się pracownicy, odpowiednio przeszkoleni w zakresie składowania kompletnych kół i samych gum. Co jednak zrobić ze zużytymi już egzemplarzami? Najlepiej oddać je na specjalne składowiska opon, gdzie zostaną one zutylizowane w zgodny z prawem sposób.

Przechowywanie opon to czynność jedynie z pozoru prosta. Wydawać się może, że wystarczy umieścić je w pierwszym lepszym miejscu i zapomnieć o nich do kolejnego sezonu. Tymczasem nieprawidłowo zabezpieczone i ułożone ogumienie może odkształcić się lub zniszczyć, w skrajnych przypadkach nie nadając się do dalszego użytku. Z tego względu przy każdej wymianie kompletu letniego i zimowego zadbajmy o optymalną metodę magazynowania lub powierzmy taką czynność specjalistom, pracującym w punktach składowania opon.

Zobacz również


Testy opon zimowych
Testy opon letnich
Testy opon całorocznych
Kalkulator opon
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Narodziny stumilionowej opony w Poznaniu
Nokian. Manipulacje testami opon
Goodyear prezentuje kuliste opony przyszłości
Pompowanie kół samochodowych azotem
Fakty i mity o oponach
Mobilne centra zmiany opon
Ciche opony
Opony bieżnikowane
Opony całoroczne
W jakich krajach Unii Europejskiej opony zimowe są obowiązkowe?
Jak rozpoznać, czy opona jest zużyta
Czym jest aquaplaning?
Sezon wymiany opon w pełni, na jakie modele zwrócic uwagę?
Chińskie opony – plusy i minusy
Opony Run Flat – Czym się wyróżniają?
Ciśnienie w oponach
Łańcuchy śniegowe w praktyce
Zamienniki opon – zasady doboru
Jak poprawnie zmienić koło?
Rozerwanie opony podczas jazdy
Felgi samochodowe
Etykiety na oponach
Jak czytać oznaczenia opon?
Jak przechowywać opony i felgi?
Parametr ET – co oznacza enigmatyczy atrybut felgi?
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Czy warto zainwestować w opony Run Flat?
Opony na sezon zimowy 2019
Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?
Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?
Kolorowe paski na oponach
Jak uniknąć poślizgu?
Wyważanie kół
Co to jest indeks nośności opon?
Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Ile kosztuje wymiana opon?
Opony wzmacniane – czym są i kiedy warto je stosować?
Co to jest indeks prędkości opony?
Opony na sezon zimowy 2020
Nakrętki na wentyle samochodowe
Jak odczytać wiek opony?
Różne opony na osiach?
Czyszczenie felg aluminiowych i stalowych
Całoroczne i zimowe nowości na sezon 2021/2022
Felgi stalowe czy aluminiowe – jakie wybrać?
Montaż bagażnika na rowery
Kiedy, jak i gdzie kupić opony zimowe?
Symbol 3PMSF – oznaczenie opon zimowych czy całorocznych?