Różne opony na osiach?
Ze względu na swoje przeznaczenie czy klasę, każda opona może wykazywać nieco odmienne właściwości. Część osób, które chcą maksymalnie wykorzystać osiągi ogumienia, rozważa zastosowanie różnych jego rodzajów na poszczególnych osiach. Jak wpływa to na jazdę, czy jest dozwolone przez przepisy oraz jaki mandat można otrzymać za założenie nieidentycznych opon w samochodzie?
Wpływ różnych opon na jazdę
Jeżeli zależy nam na maksymalnym poziomie bezpieczeństwa w czasie jazdy, powinniśmy zdecydować się na montaż czterech takich samych opon w naszym aucie. Będą one oferować identyczne osiągi, stanowiąc optymalne i przewidywalne rozwiązanie. Przez pojęcie takich samych opon rozumie się modele tego samego producenta, z tej samej serii, z taką samą budową bieżnika oraz z jego zbliżoną głębokością na każdej oponie, a także z takimi samymi indeksami prędkości i nośności.
Jednocześnie przepisy dopuszczają użycie dwóch typów ogumienia w pojeździe. Czego możemy się spodziewać, wybierając takie rozwiązanie?
Przemieszczanie się samochodem wyposażonym w różne opony na osiach może powodować zaburzenie pracy systemów ABS i ESP. Rozbieżności pomiędzy przyczepnością innej wersji z przodu i z tyłu będą szczególnie mocno odczuwalne na mokrych nawierzchniach, w trakcie hamowania i pokonywania zakrętów. Różne rozmiary opon na dwóch osiach, a także ich odmienne modele mogą sprawiać, że pojazd będzie zachowywał się mniej przewidywalnie, a bezpieczeństwo podróżowania zmaleje. Takie niedogodności będą jeszcze bardziej widoczne w momencie, gdy zdecydujemy się na jednoczesny montaż egzemplarzy na sezon letni i zimowy w swoim aucie.
Przepisy dotyczące różnych opon na jednej osi
Zgodnie z polskimi przepisami możliwe jest zastosowanie różnych opon w pojeździe, o ile oba egzemplarze obecne na przedniej lub tylnej osi będą identyczne. Prócz tego samego modelu, muszą one posiadać jednolity wzór bieżnika, rozmiar oraz jednakowe indeksy nośności i prędkości. Producenci zalecają również, by modele montowane na przedzie bądź tyle posiadały zbliżony stan zużycia. Różna wysokość bieżnika na jednej osi nie powinna wynosić więcej niż 2 mm pomiędzy obiema sztukami ogumienia.
Wyjątkiem jest tutaj sytuacja uszkodzenia obecnie zamontowanej opony. W takim przypadku możemy tymczasowo założyć posiadany model zapasowy i kontynuować podróż do najbliższego warsztatu, gdzie naprawimy przebity egzemplarz lub zakupimy nowy.
Czy różne rozmiary opon na osiach są dopuszczone przez prawo? Takie działanie nie zostało jednoznacznie zabronione, jednak w większości przypadków – czyli standardowego użytkowania pojazdu – nie ma ono uzasadnienia. Szersze opony z tyłu będą przydatne jedynie w trakcie jazdy wyczynowej, takiej jak chociażby wyścigi na torach. Należy przy tym pamiętać, że ogumienie nie może wystawać poza obrys samochodu. Niedozwolone jest natomiast stosowanie na wspólnej osi dwóch opon różniących się wymienionymi wcześniej parametrami.
Różne opony na jednej osi – mandat
Jeżeli zdecydujemy się zamontować różne opony na jednej osi – mandat jest jedną z konsekwencji, jaką musimy wziąć pod uwagę. W trakcie kontroli policjant – prócz kary pieniężnej – może (a nawet powinien) także zabrać nam dowód rejestracyjny. Aby go odzyskać, będziemy musieli usunąć problem, czyli założyć identyczne modele i rozmiary ogumienia na jednej osi.
Pamiętajmy również, że różnice pomiędzy oponami z przodu lub tyłu auta mogą spowodować, iż nasz samochód nie przejdzie pomyślnie okresowego przeglądu technicznego. Tak, jak w przypadku inspekcji policyjnej, będziemy zmuszeni zamontować takie samo ogumienie na jednej osi, a następnie ponownie udać się do stacji kontroli pojazdów.
Różne opony na osiach w Niemczech
Inne państwa europejskie, takie jak chociażby Niemcy, posiadają nieco odmienne przepisy dotyczące ogumienia w samochodach osobowych. W kraju tym zasadniczo dozwolone (choć niezalecane) jest używanie na jednej osi modeli różniących się głębokością i wzorem bieżnika, producentem czy składem mieszanki gumowej.
Jednocześnie – z uwagi na rozmiar – różne opony na osiach w Niemczech generalnie nie są dopuszczone przez tamtejsze prawo, podobnie jak łączenie wersji diagonalnych (używanych w klasycznych autach) i radialnych. Wyjątkiem są tutaj sytuacje, gdy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu znajduje się odpowiednia adnotacja, zezwalająca na taką eksploatację. Dla przykładu niejednakowe szerokości opon są dozwolone w chwili, gdy zostały one zatwierdzone przez producenta – jak ma to miejsce w samochodach o sportowym charakterze lub niektórych luksusowych egzemplarzach. Warto mieć to na uwadze, wybierając się nawet w krótką podróż za naszą zachodnią granicę.
Różne opony na jednej osi to rozwiązanie wybierane przez kierowców nieświadomych ryzyka i ewentualnych konsekwencji prawnych. Choć polskie normy nie zabraniają montowania odmiennych modeli z przodu i tyłu pojazdu, takie działanie może znacząco obniżyć bezpieczeństwo podróżowania. Przepisy dotyczące różnych opon na jednej osi zakazują natomiast używania dwóch sztuk ogumienia w innym rozmiarze lub wzorze na przedzie bądź tyle. W takiej sytuacji – prócz możliwej utraty panowania nad samochodem – ryzykujemy także otrzymaniem mandatu i odebraniem dowodu rejestracyjnego. Aby uniknąć tych konsekwencji, zdecydujmy się lepiej na cztery identyczne opony, o ile producent naszego auta nie dopuszcza wyraźnie innych możliwości.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |