Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych
Opony różnią się nie tylko rozmiarami i podziałem na letnie i zimowe, ale również rodzajami bieżnika. Na niektórych wzór jest symetryczny, na innych widać literę V, a jeszcze inne wyglądają, jak połączenie dwóch opon. Jak różnią się ich właściwości i które będą lepszym wyborem?
Opony symetryczne i asymetryczne
Opony symetryczne to najstarszy typ rzeźby bieżnika. Jak sama nazwa wskazuje, jest ona symetryczna i obie strony opony są identyczne. Symetria sprawia, że nie mają one określonego kierunku toczenia i mogą być montowane dowolnie po lewej i prawej stronie samochodu. Z reguły są one mało zaawansowane technologiczne, ale posiadają dobry współczynnik ceny do jakości. Dodatkowo odznaczają się niskimi oporami toczenia, co wpływa na komfort jazdy poprzez zmniejszenie hałasu. Obniża to także zużycie paliwa. Z tych powodów są chętnie montowane przez producentów w tańszych modelach przeznaczonych głównie do jazdy na krótkich dystansach, na przykład w małych autach miejskich. Nowe modele symetryczne pojawiają się na rynku jednak coraz rzadziej.
Bieżnik opon asymetrycznych wygląda jak dwie różne opony połączone w jedną. Wewnętrzna strona odpowiada za odprowadzanie wody, dlatego jej wzór przypomina ten na oponach kierunkowych. Zewnętrzna posiada mniej rowków i jest bardziej masywna. Zastosowanie takiego rodzaju bieżnika w tej części ma na celu zapewnienie przyczepności podczas wchodzenia w zakręty i jazdy po suchych nawierzchniach. Są to zaawansowane technologiczne opony stosowane w droższych modelach samochodów. Opony te muszą być również montowane odpowiednią stroną ściśle według oznaczeń.
Opony kierunkowe – jak rozpoznać?
Opony kierunkowe wyróżniają się charakterystycznym wzorem bieżnika w kształcie litery V. Składają się na niego wyraźne skośne rowki prowadzące od środka do krawędzi. Jego największą zaletą jest bardzo dobre odprowadzanie wody spod kół samochodu. Powoduje to, że ogumienie tego typu jest mniej podatne na aquaplaning, dlatego ten typ bieżnika jest używany zarówno w oponach letnich, zapewniając utrzymanie przyczepności w trakcie deszczu, jak i zimowych sprawdzając się podczas jazdy po śniegu i błocie.
Jak założyć opony kierunkowe? Szczególną uwagę trzeba przyłożyć do zastosowania się do przewidzianego przez producenta kierunku toczenia. Na boku tego wariantu ogumienia znajduje się strzałka, pokazująca odpowiedni kierunek, a także napis ROTATION. Opony kierunkowe założone odwrotnie tracą swoje właściwości trakcyjne i jazda na nich staje się bardzo niebezpieczna.
Opony kierunkowe czy asymetryczne – które wybrać?
Wybór najlepiej rozważyć pod kątem popularnych obecnie opon całorocznych. Oprócz budżetu, który każdy kierowca ma zamiar przeznaczyć na opony, musimy uwzględniać warunki, w jakich najczęściej poruszamy się samochodem.
Opony kierunkowe najlepiej sprawdzają się podczas jazdy po mokrych nawierzchniach i są dostępne w wielu kategoriach cenowych. Bez problemu można z nich korzystać podczas jazdy zimą. Ich dużym minusem jest możliwość ząbkowania. Opony asymetryczne są z reguły droższe, ale to bardzo nowoczesny rodzaj, który sprawdza się praktyczne w każdych warunkach. Dużo lepiej od wariantu kierunkowego radzi sobie na suchej nawierzchni, jednak może mieć problemy przy dużej warstwie śniegu. Wymagają także odpowiedniej rotacji, by uniknąć nierównomiernego ścierania bieżnika.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |