Wyważanie kół
Nieodpowiednie wyważenie kół niesie ze sobą wiele negatywnych skutków. Czym jest wyważanie kół i jak wpływa to na codzienną eksploatację samochodu? Dobrze wybrane felgi i opony to jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w każdym pojeździe. Od ich dopasowania i wyważenia uzależnione są właściwości trakcyjne. Przekłada się to bezpośrednio na pewność prowadzenia oraz komfort jazdy.
Celem wyważenia kół jest uzyskanie równomiernego rozkładu masy felgi i opony wokół środka obrotu. Okazuje się, że nawet niewielka dysproporcja w tym zakresie powoduje, że skutki są odczuwalne i znaczące.
Źle wyważone koła – obajwy
Niewłaściwe wyważenie kół można odczuć w czasie jazdy przy wyższych prędkościach. Już przy 100 km/h na kierownicy odczuwalne są drgania generowane przez przednie koła. Z kolei nieodpowiednie wyważenie kół tylnej osi powoduje wibracje karoserii. W czasie pokonywania ostrzejszych zakrętów może dojść również do tzw. zarzucania tylnej części pojazdu. Ponadto często wynikiem niewyważenia kół, i to niezależnie od miejsca jego występowania, bywa nierównomierne zużycie bieżnika. Na ogół objawia się to bardziej wytartymi miejscami w tych częściach w opony, w których odchylenie masy jest większe niż środek ciężkości.
Najczęstszym sygnałem posiadania niewyważonych kół lub koła jest jednak charakterystyczny szum, który w znacznym stopniu pogarsza komfort jazdy.
Jakie są przyczyny niewłaściwego wyważenia kół?
Tak naprawdę wyróżnia się dwie podstawowe przyczyny nieodpowiedniego wyważenia kół. Pierwsza to ciężkie lub lekkie miejsca na oponie, które sprawiają, że dochodzi do statycznego lub dynamicznego braku wyważenia. Nawet małe odchylenie masy opony w stosunku do środka jej ciężkości sprawia, że koło nie toczy się równomiernie i w czasie obrotu wykonuje ruchy oscylacyjne w górę i w dół.
Skutkiem niewyważenia opon są bicia radialne i poprzeczne. Pierwsze to skutek niewłaściwego osadzenia drucianego oplotu opony na obręczy. Wówczas koło w momencie obrotu wychyla się w górę i w dół. Czasami wyważenie jest niemożliwe i oponę należy z powodu wady fabrycznej wymienić na nową. Innym rezultatem nieregularności masy opon jest bicie poprzeczne, które objawia się wychylaniem koła na boki w czasie obrotu.
Dlaczego wyważamy koła?
Niezależnie od tego, czy koła zostały źle wyważone na skutek wady w budowie czy zderzenia z przeszkodą, skutki są zbliżone. Poza drganiami kierownicy i karoserii pogorszeniu ulega sterowność samochodu w czasie jazdy i hamowania. Auto zaczyna ściągać na boki i z opóźnieniem reaguje na ruchy kierowcy. Taka jazda jest niebezpieczna i powoduje szybkie zużywanie się opon oraz elementów zawieszenia.
Oprócz tego niewyważone koła często mają gorszą przyczepność w czasie opadów deszczu, co powoduje, że jazda staje się niebezpieczna. Oczywiście nie dotyczy to sytuacji, gdy błędy w wyważeniu kół są niewielkie.
Co ile kilometrów wyważamy koła?
Eksperci zalecają, aby koła wyważać za każdym razem, gdy opona zostanie zdjęta felgi. Najczęściej robi się to sezonowo podczas wymiany ogumienia. Nie powinni o tym zapominać również kierowcy, którzy posiadają dwa komplety opon – letnie i zimowe.
Jeśli autem jeździmy w dłuższe trasy, a w ciągu roku przejeżdżamy duże odległości, wyważenie kół warto sprawdzić co 5 tysięcy kilometrów. Wszystko po to, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas jazdy, a także w odpowiedni sposób dbać o opony, które odpłacą nam za to wydłużeniem swojej żywotności.
Zobacz również
Testy opon zimowych |
Testy opon letnich |
Testy opon całorocznych |
Kalkulator opon |